В стремежа да възпитават лидери и гении родителите пробват различни методи и трикове.

Но за щастието и психологическото здраве на детето е необходимо съвсем друго.

Какво именно, разказват психолози?

Родителските функции се промениха през последните 10-15 години.

Изискванията към съвременните майки и бащи са значително по-високи.

Да и децата вече са други – по-бързо се развиват и такива се раждат.

Усвояват всичко по-бързо, именно в това трябва да се влага труд, време, любов, да се засяват семената на познавателния интерес и жаждата за движение.

И тогава на бъдещото дете го очакват прекрасните плодове на вашите усилия.

1. Бъдете интересни за детето

Щом спрете да се развивате, детето веднага губи интерес към вас като към източник.

В този смисъл децата са най-добрите учители за възрастните, мотиватори и повод за усъвършенстване.

Не се опитвайте да избягвате въпроси, заедно научавайте нещо ново, обновявайте собствените си знания и ги споделяйте с детето, дискутирайте ги с него.

И тогава, дори в трудния период на пубертета, ще останете авторитет за дъщерята или за сина.

Защо е опасна преходната възраст?

Тийнейджърите биват привлечени от силата и от авторитета.

И ако ги няма в семейството, ще се намерят някъде още, и най-често това ще бъде съмнителен или опасен източник.

Авторитетът трябва да се завоюва не чрез наказания, а посредством комуникация, чрез искреност и откритост, като се формира безопасно пространство на доверие и безусловна любов.

Ако значимостта и авторитетът на родителя се понижават, детето просто напуска пространството на семейството.

И тогава вече ще е безполезно да се деморализира, да се разказва за добро и лошо, да се плаши, да се изисква.

Това вече не е възпитание, а изход извън пределите на детско-родителските отношения.

2. Превърнете се в източник на информация

Децата се нуждаят от информация.

Оттам е интересът към таблети, лаптопи, смартфони.

Джаджите съществено улесняват живота и на родителите.

Но децата, особено тези на възраст 2-3 години, лесно развиват зависимост към тях.

Проблемът е, че достъпът до информация през този канал е много лесен, а това означава и че ценността е номинална.

Светогледът на детето не се разширява, защото то не знае какво означава реален свят.

Виртуален означава, че е далеч от реалния.

Достъпността убива интереса.

Каква е била ценността на знанията преди 100 години?

Получаването им е било много по-трудно.

За да се достигне до някакво информационно поле е трябвало най-малкото човек да се потруди, да отиде до библиотеката, да прелисти огромен обем от книги.

А сега на детето му трябва 2 клика, за да получи всичко на тепсия.

Именно вие, а не таблета, трябва да се превърнете в източник на ново и интересно за детето.

3. Развивайте емоционален интелект

Дори когато детето е все още съвсем малко, трябва да го учим да изразява своите желания и потребности.

В предучилищна възраст задължително назовавайте и изговаряйте емоциите, помагайте на децата да усвоят лексиката на чувствата.

Например, „тъжно ми е”, „гладен съм”, „уморен съм”, „неприятно ми е”, „разстроен съм”, „щастлив съм”.

Детето е паднало и се е наранило.

Не бързайте да го прегръщате и да съжалявате.

Оставате го да прояви всичко, което чувства.

Това е огромно събитие в неговия малък живот.

Така ще го учите на комуникация.