На едни ученето им се отдава, на други им се налага да не спят по цели нощи, за да изкарат на изпита поне тройка.

Какъв е методът на нобеловия лауреат по физика Ричард Файнман, който облекчава съществено ученето?

Ефективен е във всяка област на познанието както когато се учим да свирим на музикални инструменти, така и при усвояване на законите на квантовата физика.

Ричард Фейнман не е спирал да учи през целия си живот.

Кръгът на неговите интереси бил необичайно широк.

Той не предпочитал определени навици, той се научил да свири на барабан, да прави масажи, да разказва истории, да се запознава с жени по баровете и бил убеден, че може да се научи на всичко.

Резултат ли е на гениалността му на способността да се справя с толкова различни навици?

Несъмнено, мозъкът на нобеловия лауреат е бил невероятно бърз и изобретателен.

Но самият Файнман смятал, че това не е природен дар, а просто правилен подход към усвояването на материала.

Той използвал за обучение специфична методика. За щастие, не я оставя в тайна. И най-хубавото е, че състои само от 3 стъпки.

1. Разкажете това, което учите, на детето

Фейнман можел да обясни най-сложните явления с най-прости думи така, че да е разбираемо за деца и хора неспециалисти.

Той смятал, че преподавател, който използва сложни думи, термини и витиевати фрази, сам трудно разбира материята.

Когато започвате да изучавате нещо ново, вземете лист хартия и опитайте да си обясните първия урок максимално просто, сякаш обучавате 8-годишно дете със средни способности.

Ако записвате идеята на прост, достъпен на детето език, вие усвоявате информацията по-задълбочено, и започвате да разбирате връзките между идеите.

Ако не можете да обясните нещо по прост и достъпен начин, това означава, че не сте разбрали темата или част от нея.

2. Повторете материала, който не можете да обясните на елементарен език

В началото на изучаването на нов предмет ще изпитвате затруднения да обяснявате елементарни неща.

Как и всеки нов навик, навикът да разказваме, изисква тренировка.

Всеки път, когато изпитвате затруднения с усвояването на материала, внимателно прочетете текста на учебника още веднъж.

Представете си утре имате изпит по биология.

И не можете да обясните какво е това еволюция.

Това означава, че трябва да отворите учебника на тема „Еволюция“ и да я препрочетете.

След това затваряте учебника, вземате лист и химикал и разказвате темата или частта, която по-рано не сте могли да обясните, на елементарен език.

3. Повторете и максимално опростете това, което сте написали на лист хартия

Сега вече не ви нужен учебник. На този етап имате елементарни и разбираеми бележки, написани с ваши думи.

Те са израз на това, което сте запомнили от материала.

Всичко, което ви трябва е да повторите и закрепите знанията, които сте получили. Прочетете това, което сте написали, но на глас.

Ако обясненията все още не са достатъчно ясни или звучат неразбираемо и странно, трябва да продължите с работата над темата, тоест да се върнете към втория етап.

Четете и преразказвайте, докато не почувствате, че този материал е достъпен, дори и да го разказвате на дете.

И можете да го обясните във всеки един момент, точно и ясно, това е гаранция, че сте го научили наистина.