Голяма част от продуктите, закупени от супермаркетите така и не се изяждат.

44% от българите изхвърлят храна – купуват твърде много и тя просто се разваля. Често дори те плащат по-висока цена за тези хранителни продукти, тъй като много имат слабост към марките. Ние дори не забелязваме как ни управляват специалистите по маркетинг.

Защо ни се иска да купуваме повече?

Пътят към хиперпотреблението започнал с първите супермаркети през 30-те години на миналия век в САЩ.През 1937 година собственик на магазин от Оклахома изобретил първообраза на познатите ни днес метални колички.

На купувачите им станало по-удобно и много по-леко в сравнение с ръчните кошници, а на бизнесмените изгодно – така хората пазарували в 2 пъти по-големи обеми.
От тогава технологиите на продажбите преминали през истинска еволюция.

Първоначално това били просто „магазинерски“ трикове – излагането на стоки на определени рафтове, акции, външна реклама. Паралелно се появили нови и много по-сложни стратегии, които били насочени към това човек да се „влюбва“ в даден продукт и да го купува в колкото е възможно по-големи количества.

Така например в Япония търговската марка Кит кат изтласкала всички местни производители и се превърнала във втората шоколадова марка.

Успехът се обяснява с удачния ход – специалистите по маркетинг забелязали, че названието на продукта е много подобно по звучене на фразата «Kitto Katsuto», което се превежда от японски език като „Аз вярвам, че ще победиш“.

Подаряването на такова шоколадче станало модерно сред студентите – така те се подкрепяли един друг по време на изпитните сесии или при обикновени контролни работи.

Най-добре до потребителите достига рекламната информация, а това, което пишат за продуктите в списанията и вестниците, разказва се в телевизионните предавания потребителят обикновено филтрира.

Рекламираният продукт се превръща в синоним на здраве и успех, предизвиква нужните емоции, затова търсенето му се увеличава.

Емоциите са по-ценни от парите

Експертът по брандиране Мартин Линдстром, който влиза в списъка на 100-те най-влиятелни хора на света според списание Time, написал книгата: „Увлекателно пътешествие в мозъка на съвременния потребител“.

В нея той привежда примери как специалистите по маркетинг си играят с емоциите на потребителите. Днес в магазините има много предложенията „събери колекция“. Това могат да бъдат шоколадчета, различни видове чайове, сос.

При това често по тях се увличат не само деца, но и хора на зряла на възраст. Ако преди колекционирането беше възможно само от висшите кръгове на обществото, то сега може всеки.

Потребителят с удоволствие се включва в тази игра – това повишава самооценката му и му дава усещане за това, че сам контролира живота си, а производителите си осигуряват търсене на продуктите и печалби.

Мозъкът се оглежда в т.нар. „фуудпорно“

Неврофизиолозите си обясняват това с факта, че човек се хваща на такива трикове, с наличието в мозъка на огледални неврони – те ни принуждават да подражаваме на поведението на другите хора.

Наблюдавайки, че те купуват едни или други кисели млека, газирани напитки, чипсове, колбаси и от това получават удоволствие, ние започваме да им подражаваме.

Помнете

• Стоките по рафтовете са разположени така, че да вземем най-скъпото;
• На първия ред се поставят продуктите с изтичащ срок на годност;
• Акциите могат да ни измамят – вие рискувате да похарчите пари за продукти, които са с изтичащ срок на годност;
• Последното предизвикателство е касата – това не е изход, а много опасно място.