Човечеството е на прага на неподозирани революции. Детето, което е родено днес, през 2050 г. ще бъде на 30 години. При добро стечение на обстоятелствата, то ще доживее до 2100 г., и може би ще стане активен гражданин през 22 век.

На какво да учат родителите децата си днес за блестящо бъдеще

На какво трябва да научим това дете, за да оцелее и да преуспее в новия свят? Какви навици са му необходими, за да си намери работа, да разбира околния свят и да се ориентира в лабиринта на живота?

За нещастие, на никого не му е известно какъв ще бъде светът през 2050 г., да не говорим за 22 век, затова не можем да знаем.

Хората никога не са могли да предсказват точно бъдещето. Но днес е още по-трудно това да бъде направено, защото технологиите ще ни позволят изкуствено да създаваме тяло, мозък и съзнание, и затова не можем да сме сигурни в нищо.

Преди 1000 години, през 1020 г., хората малко са знаели за бъдещето. Въпреки това са имали увереност, че базовите устои на обществото няма да се променят. Например, 1020 г. е първата година, в която българският народ попада под византийско владичество.

Българите е трябвало тепърва да се учат да живеят под управлението на Константинопол. За тях не е било трудно да предвидят, че след 30 години ще продължат да живеят по приблизително по същия начин.

Ще продължат да обработват земята и да разчитат на реколтата да се изхранват. Било е очевидно, че навиците, които са имали родителите, ще бъдат необходими и на децата, например, да се сеят картофи или просо.

Промените преди 1000 години са ставали много бавно, а за по-съществените са били необходими векове. Например, след повече от 160 години, през 1185 г., е възстановена българската държава, а това са 7-8 поколения, живели под византийско владичество.

Каква ще бъде България през 2050 г., може ли да се прогнозира

Днес и представа си нямаме каква ще бъде България през 2050 г. Не сме наясно с какво ще се прехранваме, как ще бъде устроена армията и административния апарат, какви ще бъдат отношенията между половете.

Някои, вероятно ще живеят много по-дълго, отколкото днес, а самото човешко тяло, благодарение на биоинженерството и невронните мрежи ще може да се промени до неузнаваемост.

Повечето от това, което децата учат днес, през 2050 г. изобщо няма да е от значение. Най-важна ще е способността да се справяме с промените, да се учим на новото и да пазим психологическо равновесие в неизвестни ситуации.

Никой не може да предскаже конкретни промени, които ни очакват в бъдеще. Всеки подробен сценарий най-вероятно би бил далеч от истината.

Ако прочетем описание какво ще бъде в средата на 21 век може би като научна фантастика, най-вероятно е погрешно.

От друга страна, ако това описание не прилича на научна фантастика, то пак няма да отговаря реалността тогава.

Какъв е най-добрият съвет за съвременните подрастващи

Най-добрият съвет, който може да се даде на съвременните подрастващи, на 15 години, това е да не разчитат на възрастните.

Повечето от тях искат стават все по-добри и да живеят все по-добре, но не разбират света. В миналото да се следва примера на родителите е било отлична стратегия, защото светът се е променял бавно.

21 век обаче ще бъде друг. Темпото на промените се ускорява, затова и никога не можем да сме сигурни, дали възрастните ни предават мъдрост или заблуда.

На какво да разчитат подрастващите, ако не на родителите и по-възрастните? Може би на технологиите? Това е още по-рисковано. Технологиите могат да помагат, но ако получат твърде голяма власт над живота ни, ще станем заложници на техните цели.

Технологиите не са нещо лошо. Ако знаем какво искаме от живота, те ще могат да ни помогнат да го постигнем. Но ако нямаме конкретни желания, те ще формулират целите ни и ще започнат да контролират живота ни.

И в крайна сметка се установява, че служим на тях, а те не на нас. Виждали ли сте хората, които обикалят улиците, и не откъсват поглед от смартфона? Как мислите, те ли контролират технологиите или обратното?