Американски учени откриха доказателства, че употребата на канела може да има положителен ефект върху способността на човек да научава нова информация и да придобива нови умения.
Изследването засега е проведено само върху мишки, но ако научните констатации се потвърдят, може да се предложи елементарен метод, който може да се приложи от всекиго, който желае да научи повече, както и ще позволи на учените да разберат по-добре основните механизми в мозъка, които контролират ученето.
Познаването на мозъчните механизми, които затрудняват ученето е важно за разработването на стратегии, които са ефективни за подобряване на паметта и за способността на човек да се обучава.
За да се разберат по-добре констатациите на учените от новото изследване, първо трябва да се разбере какво контролира ученето.
Макар че причината защо някои хора усвояват информация по-лесно, отколкото други, е до голяма степен загадка, учените вече са доказали, че способността на човек да научава е в хипокампуса – дял на мозъка, който организира, генерира и съхранява информация.
Изследователите също така знаят, че хората, които по-трудно учат имат по-ниски нива от CREB – протеин, който е важен за създаването на спомени – и повече GABRA5, който забавя функциите на мозъка и затруднява запомнянето.
За новото изследване учените започнали да хранят мишките с канела, защото когато се метаболизира, се превръща в натриев бензоат, популярно лекарствено средство, което според изследователите се използва за лечение на мозъчно увреждане.
Тяхната хипотеза е, когато това вещество проникне в мозъка, то може да увеличи нивата на CREB и да намали образуването на GABRA5, което води до подобряване на паметта, пластичността на мозъка, и следователно до повишаване на способностите за възприемане на информация.
За да провери дали това е така, екипът от учени решил да определи кои мишки се справят с ученето добре и кои не толкова. За тази цел те трябвало да открият един единствен отвор в лабиринт.
След това анализирали колко по-добре се представители мишките, които запомнянето на нова информация, не им се отдавало след инжектиране на разтвор на канела.
И установили, че тези, които най-трудно възприемали нова информация ставали по-добри , след като хапнели от вкусната подправка, докато тези мишки, на които им се отдавало останали на приблизително същото ниво.
Това показва, че канелата може да е добър и евтин начин за подпомагане на тези, на които им е трудно с ученето, но пък не е от полза за тези които вече са добри в това.
Учените отбелязват, че са използвали канелата, за да обърнат биохимични, клетъчни и анатомични промени, които се случват в мозъка на мишки, на които учените им е трудно.
Индивидуалните разлики в способността за усвояването на информация и за успеха в образованието е глобален проблем. Затова трябва да се продължат изследванията и да се проведат с хора, на които им е трудно да учат.
И ако тези резултатите се запазят и при истински студенти, които изпитват затруднения в ученето, употребата на канела би им била много полезна.
Макар че резултатите са наистина обещаващи, важно е да се отбележи, че експериментът е проведен върху мишки, което означава, че употребата на канела може да не се окаже от полза за хората с подобен проблем.