Кейлът храна на бъдещето или новото говеждо?
Полезно

Кейл/Brassica oleracea/ представлява зеленчуково растение, принадлежащо към семейство Зелеви. То е далеч по-хранително от други листни зеленчуци и притежава изключителни свойства, именно поради което се определя като храната на бъдещето и новото говеждо.

Еколозите отдавна алармират, че производството на месо е сред основните причинители на глобалното затопляне, а кейлът е една отлична негова алтернатива. По-долу са посочени 7 негови свойства, от които ще останете изненадани:

1. Противовъзпалително действие – възпаленията са причина номер 1 за артрит, сърдечни заболявания и редица автоимунни такива и повечето от тях са резултат от консумацията на животински продукти. Кейлът е невероятно ефективна противовъзпалителна храна, която потенциално предотвратява и дори предизвиква обратно развитие на горепосочените заболявания.

2. Съдържа лесно усвоимо от организма желязо - Въпреки мита, че вегетарианците са анемични, броят на хората, които се хранят с месо и страдат от дефицит на желязо в организма се увеличава. 1 килокалория кейл съдържа повече желязо, отколкото говеждото месо.

3. Отличен източник на калций – говеждото и телешкото съдържат калций, но например в САЩ, където се консумират преимуществено тези меса, се наблюдават най-високите темпове на загуба на костна маса и развитие на остеопороза в света. Кейлът съдържа по-голямо количество калций на 1 килокалория, отколкото млякото и се усвоява много по-лесно от тялото от млечния калций.

4. Подобно на белтъчините влакната са макронутриенти, което означава, че е необходимо всеки ден да присъстват в менюто ни. Но много от българите не поемат с храната достатъчно фибри, а недостигът им в организма се свързва с болест на сърцето, храносмилателни разстройства и рак. Богатите на белтъчини храни, като месото съдържат малко или изобщо не съдържат влакна. Порция кейл съдържа не само 5% от препоръчителния дневен прием на фибри, но също така осигурява 2 гр. протеин.

5. Ценен източник на омега мастни киселини – те са изключително важни за поддържането на добро здравословното състояние на организма. А порция кейл съдържа 121 мг. омега-3 мастни киселини и 92.4 мг. омега-6.

6. Въздейства укрепващо на имунната система – супербактериите, които са резистентни към повечето познати антибиотици и останалите бактерии представляват сериозен риск за човешкото здраве. Много от тези инфекциозни организми достигат до човешкото тяло при поглъщане на замърсени месо, яйца и млечни продукти, поради недобрата хигиена в животинските ферми, кланиците, месопреработвателните предприятия.

В крайна сметка човек, колкото и да внимава винаги може да направи пропуск в хигиенните стандарти. Например при термичната обработка на животинската храна е възможно да попаднат бактерии или още по-лошо яйца на паразити в храносмилателния тракт на хората, консумиращи приготвената храна, защото готвачът е забравил да измие ножа, с който е рязъл сурово месо и впоследствие го използва за нарязване на вече печеното месо.

А ако в суровото е имало яйца на паразити или бактерии, те не са видими за консумиращите. За разлика от месото, кейлът е невероятно богат източник на укрепващите имунната система антиоксиданти каротеноиди и флавоноиди, включително и на витамин С и А. Освен това неговата подготовка за консумация е много по-лесна и не толкова енергоемка в сравнение с месото.

7. Устойчивост – келът достига зрялост, при която е годен за консумация, за 55-60 дни, което е незначителен период в сравнение с едно теле, което се превръща в източник на говеждо месо след 18-24 месеца. Кейлът вирее в повечето климатични области и може да се засади, както у дома в градината, така и във ферма. За добиване на половин килограм говеждо са нужни около 6 кг. фураж, 11 пъти повече фосилни горива и около 7 литра вода.

Помогни на приятел да бъде здрав!

4.49 74

Malchugani.com banner

Подобни статии

Завършил Пловдивския университет "Паисий Хилендарски". Специализиран по отношение на травмотологията и с интереси в областта на сексуалното здраве. Активно заинтересуван от травми предизвикани при професионалните спортове. Главен редактор на Lechenie.bg

Следваща публикация