По данни на експерти по пътна безопасност около 20% от всички ПТП са свързани със заспиване зад волана. До 50% от всички подобни случаи се дължат на обструктивна сънна апнея у шофьорите, при които се развива тежка дневна сънливост.

Същевременно апнеята може да се диагностицира и ефективно да се лекува, което би позволило да се избегнат застрашаващи живота катастрофи.

Как сънната апнея може да доведе до нарастване на случаите на ПТП

Да заспиш зад волана

За съжаление, в статистиката не може да се види колко са случаите на ПТП, дължащи се на заспиване зад волана, наред с нетрезво състояние и прочие фактори.

Не са редки случаите, в които четем съобщения за навлезли автомобили в насрещната лента, автобуси с хора, отклонили се от платното за движение и обърнали се в канавката и други катастрофи, които излагат на сериозен риск участниците в тях, възникнали на прав и равен път.

В някои от развитите държави полицаите имат ръководство, благодарение на което могат да разберат дали шофьорът е заспал зад волана.

Най-често това е ситуацията, при която при добра видимост на пътя водачът е навлязъл в лентата за насрещно движение, блъснал се е в обект встрани от пътя, или се обърнал в канавката, и не е открит спирачен път.

Тоест когато се предполага, че водачът на автомобила е трябвало да предприеме някакви действия, за да избегне катастрофа, но не го е направил.

Тези фактори са и основание, за да може с висока степен на вероятност да се предположи, че ПТП най-вероятно е обусловено от заспиване зад волана.

У нас няма съответни методически указания, но това не означава, че не се стига до тежки катастрофи, поради заспиване зад волана.

Защо апнеята на съня може да доведе до животозастрашаващи ПТП

Според експертни оценки половината от заспиванията зад волана се случват при водачи със средна и тежка степен на апнея на съня.

Това заболяване е свързано с 300-400 събуждания през нощта, поради спирания на дишането, тоест на всяка 1-2 минути. И колкото и човек да спи, той не може да се наспи.

Така възниква тежка дневна сънливост, когато човек заспива, колкото и да се опитва да го избегне и дори да не разбира това.

Заспиване е възможно, както си стоим в обществения транспорт, и разговаряйки по телефона, пред телевизора и т.н.

Сега си представете, когато колата се движи със скорост 100 км/ч. За 3 секунди изминава разстояние от 100 метра, но през тези 2-3 секунди човек заспива неволно.

Ако през това време ситуацията на пътя се промени – някой намали скоростта или напълно спре, излезе от някой ъгъл или пешеходец пробяга през пътя, то последствията могат да са животозастрашаващи.

Такива ПТП са най-опасни, защото водачите не правят опит да избегнат удара, като завият или се отклонят, не намалят или да правят опит да спират. В някои европейски държави сънната апнея е заболяване, което се явява пречка за получаване или подновяване на свидетелство за управление на моторно превозно средство.

Ако се установи средна или тежка сънна апнея, това е основание да се издаде отказ за СУМПС. Дори е определена честота за контрол на шофьорите с подобно заболяване. Шофьорите на товарни автомобили се проверяват по-често.

Как се лекува сънна апнея

Четири са основните варианти за лечение на това заболяване.
Първият – ако причината е затлъстяване, тогава добро повлияване се постига чрез отслабване.

Втори – премахване на уголемените сливици, които покриват гърлото. Отстраняването на небното езиче или операция за корекция на носна преграда не влияят на заболяването, въпреки някои специалисти настояват.

Причината да няма смисъл от последните две интервенции е, че при хъркане дихателните пътища почти се затварят, а звукът на изхъркването възниква, когато дихателните пътища се сблъскат един с друг. Наличието на небно езиче или операция и носната преграда не влияят на това.

Трети вариант – използване на специален протектор за уста, който измества долната челюст. Този метод е ефективен при изместена назад долна челюст.

Четвърти вариант – специален дихателен апарат, с който се спи, като помага за подобряване на качеството на съня.