„Вашето дете е неконтролируемо. То нарушава дисциплината и никого не слуша“ , - подобни изявления нерядко могат да бъдат чути от учители по адрес на родители, които навярно ще отговорят – „Вие сте просто не сте добър педагог, затова не можете да въдворите ред в класната стая, а моят син у дома се държи прекрасно“. Кой от тях е прав?
Отговорът на този въпрос не е толкова лесен, особено в случай че детето се научило да се прикрива от родителите си и да ги манипулира и действително у дома то да се държи идеално, а „се отпуска“ в училище. Целта на тази статия не е оправдаването на учителите и училищата или на родителите с децата, а да покажем и на двете страни как да „изградят мостове“ помежду си и съществено да подобрят комуникацията си. В това ни помогнаха 3-ма с многогодишен стаж в големи софийски училища.
Проблем 1 – детето нарушава дисциплината, обижда и се бие с другите деца
Какво казват родителите най-често – у дома то се държи нормално. Това е защото в училище е попаднало в лоша компания; вие не сте добър учител, не можете да въведете ред или третият вариант – сами не знаем какво да правим с това дете – то не слуша никого.
Коментари на учителите – по въпроса за дисциплината повечето педагози подразделят родителите на 3 категории. Първата, за щастие и най-многобройната е тази на родителите на родителите, които се вслушват в забележките на учителя, реагират адекватно и у дома провеждат разговор с децата си. Всъщност родителското беседване и внушенията, макар и не толкова бързо, все пак дават най-добрите резултати. Важно е учителят и двамата родители да се придържат към една и съща линия и да бъдат партньори, а не врагове. Например, ученик 3-ти клас бил наказан от неговата майка заради ниски оценки и за лошо поведение в училище да не участва в мероприятията, посветени на 24-ти май. Учителката на третокласника позвънила на неговата майка и я помолила да не прави това, тъй като не трябва да наказва детето си като го лишава от почивка и от време за общуване с негови съученици. Майката се вслушала в съвета на учителката и в резултат те успели да повлияят положително на детето.
Другата категория родители – това са тези, които в същата ситуация биха подходили по-различно. Те не пускат децата си на екскурзии, не им разрешават да се разхождат, да си почиват, дори пари за храна не им дават или още по-лошо – упражняват насилие върху тях. Според повечето учители с дългогодишен стаж, които са работили с много деца, такива възпитателни методи никога не сработват.
Проблем 2 – детето не учи добре
Какво казват обикновено родителите – вашето училище не е добро, вие не можете да научите моето дете, ние не сме длъжни да следим за това какво прави детето ни – за това има училище.
Коментари на учители – те отговарят по следния начин – според българското законодателство, училището е отговорно за детето до края на учебните часове. През останалото време от денонощието грижите за възпитанието и безопасността на детето отговарят родителите. Учителят не е в състояние да контролира учи ли си уроците и пише ли домашните у дома и как именно то ги прави. Педагогът не може да проследи взело ли е детето от дома всички необходими тетрадки и учебници, облекло за физкултурата.