Индийски учени от Института по мениджмънт в азиатската държава установиха, че при липса на време предпочитаме най-калоричните храни.

В първия свой експеримент изследователите поискали от доброволците да зачертаят всички букви Е от зададен откъс от текст. Задачата трябвало да се свърши бързо – за 1 минута.

Половината от участниците от групата виждали секундомер, който отброявал от 1 до 60 секунди. Другата половина гледали секундомер, който броял на обратно секундите – от 60 до 1.

Ядем повече сладко, когато усещаме, че времето не стига

След изпълнение на задачата било предположено на участниците да избират между парченце шоколадова торта или плодова салата.

Участниците, които наблюдавали обратния ход на секундомера – от 60 до 1, предпочитали висококалоричната торта.

В следващия експеримент участниците трябвало да намерят необходимата дума в зададен текст. Отново половината от групата виждали броя на останалите секунди, а другата половина – броя на изминалите секунди.

След това на половината от участниците от всяка група предположили да си спомнят за ситуации в живота, в които са разполагали с всичко, а другите трябвало да си припомнят различни ежедневни събития.

В края на експеримента на всички предложили да си вземат толкова бонбони, колкото поискат. Най-много бонбони си взели участниците, които наблюдавали как даденото им време изтича на секундомера, но само от подгрупата, които трябвало да си спомнят за обичайни ежедневни ситуации.

Неутрализиране на стреса от липсата на време със спомени за изобилие

Участниците, които мислели за изобилието, случило се в техния живот, на практика неутрализират стреса, съпътстващ малкото време, което им оставало до края на изпълнение на задачата. Те си взели толкова бонбони, колкото групата, които наблюдавали секундомера, отброявал от 1 до 60 секунди.

Учените стигат до заключението, че обратното отброяване на секундите предизвиква усещане за недостиг на време, и на фона на тази липса участниците започват да компенсират стреса с висококалорични храни.

Затова и хората, които са в задънена улица и не разполагат с достатъчно средства и възможности, не са готови да споделят това, което имат, не даряват за благотворителност, не се включват и в доброволчески инициативи.