При всички предимства на цифровата епоха един от сериозните недостатъци е в това, че постоянно се разсейваме.

Трябва да потърсим нещо в Гугъл, да проверим съобщенията в WhatsApp, или да добавим нещо в кошницата в интернет магазина.

Вреди ли на работата постоянното разсейване или може да е полезно

Засега все още е рано да се говори за дългосрочния ефект от взаимодействието с цифровата среда, но последните изследвания в областта на психологията показват, че нарастването на използването на социалните мрежи е свързано с дефицит на вниманието, намаляване на съчувствието и загуба на социалните навици.

Задълбочават се нарцистичните личностни черти и чувството за неудовлетворение от живота.

В тази светлина радикалната мисъл, че неспособността ни да ограничим интернета може да доведе до сериозни последствия за културно и интелектуално развитие на обществото, не изглежда толкова странно.

Едно от направленията в изследванията, свързано с проблемите с концентрацията в цифрова среда, касае работната продуктивност.

Според данни от Гугъл Трендс все повече хора задават въпроса при търсене в търсачката „Как да бъда продуктивен”, а това означава, че тази тема наистина вълнува много хора.

Ограничение на социалните мрежи - полезно само на пръв поглед

В проведените досега изследвания в тази област са направени заключения, че е полезно да се установяват правила във фирмите, при които се ограничава използването на социалните мрежи.

И експериментите наистина демонстрират повишаване на продуктивността след поставяне на блокировчици на тези сайтове.

Същевременно ограничаването на достъпа до приложения и сайтове може да намали продуктивността и нивото на удовлетвореност от работата. Някои изследвания сочат към положителни ефекти от използването на социалните мрежи за подобряване на екипната нагласа и повишаване на продуктивността.

Това е частично обусловено от факта, че социалните мрежи стимулират ефективен обмен на информация и атмосфера на сътрудничество.

Важно е да се осъзнава, че не съществуват универсални решения, затова погрешно би било да се предполага, че в еднаква степен сме предразположени към разсейващи фактори, както към цифрови, така и към обикновени.

Научните изследвания показват, че склонността да се разсейваме зависи от индивидуалните особености на функционирането на мозъка, и разсеяността е състояние на противоположното – осъзнатост, една от личностните черти.

Кои са четирите професии, в които разсеяността и склонността да се поддаваме на факторите, които отклоняват вниманието ни, могат да са подходящи. Ако забелязвате, че не можете да се фокусирате дълго време върху една и съща задача или проблем, бързо намирате решения и търсите голямо разнообразие в ежедневната работа, то разгледайте следните възможности.

Предприемач

Малко са професиите, които задават такова разнообразие от видове дейности, каквито предприемачеството.

Да намираме идеи, ресурси за тяхната реализация, да общуваме с потенциални клиенти, да извадим компания на пазара и да я развием.

В света на бизнеса няма място за скука и за рутина. Мета-анализ показва, че предприемачите винаги са готови да опитат нещо ново. Те се отличават от ръководителите и мениджърите по голямото си любопитство, интерес към разнообразието и новостите, неприемане на рутинни и предсказуеми задачи.

Също изследванията показват, че в сравнение с наемните служители предприемачите имат развит по-широк диапазон от навици и компетентности.

PR/медия

Ако ви е трудно да се изключите от случващите се около вас събития или продължително да се фокусирате върху една тема, може би за вас е подходяща кариера в сферата на PR или на медиите.

Трудно е да ни стане скучно, когато трябва да работим с клиенти от различни отрасли, да бъдем готови да реагираме на всякакви новини, да се учим да общуваме с най-различна аудитория с помощта на различни канали.

Професионалистите в сферата на PR поглъщат огромно количество информация, на практика не филтрират нищо и превръщат разсейващите фактори в начало на ново съдържание, нова история.

Консултант

Още една отлична кариерна възможност за тези, които не търпят монотонност и рутина – това е сферата на консултинга.

За консултанта на първо място са необходими знания и компетентности, но е много по-важно това, което иска да знае, отколкото това, което вече знае.

Журналистика

За хората с хиперактивно мислене. Представлява съчетание на предходните две – необходимо е да умееш да продаваш себе си като предприемач, да бъдеш открит и оперативно да реагираш на новости и събития.

Не по-малко важно е прескачането от една тема в друга в търсене на отговори на нови въпроси.