При всички предимства на цифровата епоха един от сериозните недостатъци е в това, че постоянно се разсейваме.
Трябва да потърсим нещо в Гугъл, да проверим съобщенията в WhatsApp, или да добавим нещо в кошницата в интернет магазина.
Вреди ли на работата постоянното разсейване или може да е полезно
Засега все още е рано да се говори за дългосрочния ефект от взаимодействието с цифровата среда, но последните изследвания в областта на психологията показват, че нарастването на използването на социалните мрежи е свързано с дефицит на вниманието, намаляване на съчувствието и загуба на социалните навици.
Задълбочават се нарцистичните личностни черти и чувството за неудовлетворение от живота.
В тази светлина радикалната мисъл, че неспособността ни да ограничим интернета може да доведе до сериозни последствия за културно и интелектуално развитие на обществото, не изглежда толкова странно.
Едно от направленията в изследванията, свързано с проблемите с концентрацията в цифрова среда, касае работната продуктивност.
Според данни от Гугъл Трендс все повече хора задават въпроса при търсене в търсачката „Как да бъда продуктивен”, а това означава, че тази тема наистина вълнува много хора.
Ограничение на социалните мрежи - полезно само на пръв поглед
В проведените досега изследвания в тази област са направени заключения, че е полезно да се установяват правила във фирмите, при които се ограничава използването на социалните мрежи.
И експериментите наистина демонстрират повишаване на продуктивността след поставяне на блокировчици на тези сайтове.
Същевременно ограничаването на достъпа до приложения и сайтове може да намали продуктивността и нивото на удовлетвореност от работата. Някои изследвания сочат към положителни ефекти от използването на социалните мрежи за подобряване на екипната нагласа и повишаване на продуктивността.
Това е частично обусловено от факта, че социалните мрежи стимулират ефективен обмен на информация и атмосфера на сътрудничество.
Важно е да се осъзнава, че не съществуват универсални решения, затова погрешно би било да се предполага, че в еднаква степен сме предразположени към разсейващи фактори, както към цифрови, така и към обикновени.
Научните изследвания показват, че склонността да се разсейваме зависи от индивидуалните особености на функционирането на мозъка, и разсеяността е състояние на противоположното – осъзнатост, една от личностните черти.
Кои са четирите професии, в които разсеяността и склонността да се поддаваме на факторите, които отклоняват вниманието ни, могат да са подходящи. Ако забелязвате, че не можете да се фокусирате дълго време върху една и съща задача или проблем, бързо намирате решения и търсите голямо разнообразие в ежедневната работа, то разгледайте следните възможности.
Предприемач
Малко са професиите, които задават такова разнообразие от видове дейности, каквито предприемачеството.
Да намираме идеи, ресурси за тяхната реализация, да общуваме с потенциални клиенти, да извадим компания на пазара и да я развием.
В света на бизнеса няма място за скука и за рутина. Мета-анализ показва, че предприемачите винаги са готови да опитат нещо ново. Те се отличават от ръководителите и мениджърите по голямото си любопитство, интерес към разнообразието и новостите, неприемане на рутинни и предсказуеми задачи.
Също изследванията показват, че в сравнение с наемните служители предприемачите имат развит по-широк диапазон от навици и компетентности.
PR/медия
Ако ви е трудно да се изключите от случващите се около вас събития или продължително да се фокусирате върху една тема, може би за вас е подходяща кариера в сферата на PR или на медиите.
Трудно е да ни стане скучно, когато трябва да работим с клиенти от различни отрасли, да бъдем готови да реагираме на всякакви новини, да се учим да общуваме с най-различна аудитория с помощта на различни канали.
Професионалистите в сферата на PR поглъщат огромно количество информация, на практика не филтрират нищо и превръщат разсейващите фактори в начало на ново съдържание, нова история.
Консултант
Още една отлична кариерна възможност за тези, които не търпят монотонност и рутина – това е сферата на консултинга.
За консултанта на първо място са необходими знания и компетентности, но е много по-важно това, което иска да знае, отколкото това, което вече знае.
Журналистика
За хората с хиперактивно мислене. Представлява съчетание на предходните две – необходимо е да умееш да продаваш себе си като предприемач, да бъдеш открит и оперативно да реагираш на новости и събития.
Не по-малко важно е прескачането от една тема в друга в търсене на отговори на нови въпроси.