Повишеното натоварване, което тепърва ще изпитват учениците е сериозен проблем и за педагози и за лекари и на първо място за родителите. Тъй интелектуалното претоварване води до стрес и може да се отрази неблагоприятно на физическото здраве на детето.

Важно!

Възрастните често се оплакват от недостиг на време и с носталгия си спомнят своето безгрижно детство.

Всъщност за съвременните ученици то едва ли е безоблачно. Така например специалистите отбелязват, че една от основните причини за здравословните проблеми сред учениците е така наречения стрес, поради ограниченото време. За последните години натоварването върху учениците се е увеличило повече от 2 пъти.

Съответно се е увеличил и обемът на домашните работи. В допълнение към това много ученици посещават спортни занятия, музикални или художествени кръжоци и различни други видове извънкласни занимания.

И за да успеят във всичко те са принудени да бързат постоянно и на тях практически не им остава време, което те биха могли да посветят на почивка или на своите, несвързани с образованието интереси.

Още един проблем е психологическият натиск от страна на учители и родители. Често причина за стрес са завишените изисквания по повод оценките, спортните постижения, успехите в музикалното училище.

Последствията от всички тези неблагоприятни фактори изобщо не са утешителни. Според изследвания на физиолози при 40% от учениците от началните класове има признаци на скрити или явни неврози.

Сред подрастващите този показател достига 70%. И колкото по-елитно е училището, толкова по-интензивна учебната му програма и съответно процентът на децата с психологични проблеми е по-висок.

Така например, сред учениците, обучаващи се в училища със задълбочено изучаване на един или няколко предмета, към края на учебната година, и още повече на срока и на годината се наблюдава съществено влошаване на работоспособността.

Между впрочем

Сериозен рисков фактор за пренапрежение е ниската физическа активност на съвременните деца. Днес те все по-често прекарват свободното си време не на разходка, а пред екрана на телевизора или на компютъра.

Според изчисленията на физиолози и педиатри, в прогимназиалното и гимназиалното училище дефицитът на активност сред децата достига 30-40%, а при най-горните класове – до 80%.

Недостигът на движения се отразява неблагоприятно не само на физическото, но и на психологическото състояние, тъй като бягайки, скачайки, играейки на игри, които изискват много движение или просто разхождайки се на чист въздух детето снема вътрешното напрежение.

Майките да обърнат внимание

Съществуват признаци, указващи, че детето е преуморено и изпитва хронично пренапрежение и те са следните:

• То не е съсредоточено. Сядайки ги да подготвя домашните си работи, то дълго време не може да съсредоточи върху тях, а учителите се оплакват, че то изобщо не слуша в часовете, върти се.
• Детето вечер дълго време не може да заспи, макар че ляга по-късно, отколкото би трябвало. През деня напротив чувства се сънливо.
• То има лош апетит и слабее. Така например в София, според статистиката до 60% от първокласниците към края на първия срок са свалили по няколко килограма, макар че растат и трябва да наддават на тегло.
• На детето го боли глава и периодично кръвното му налягане се повишава. Към такива състояния на фона на интелектуални натоварвания са предразположени момичетата.

Ако горепосочените симптоми не отзвучат за 1-2 седмици е необходимо да се потърси лекарска помощ.