Учени от Медицинския факултет на Университета Джон Хопкинс твърдят, че потребителите на социалните мрежи най-често се обръщат към пластичните хирурзи за козметични корекции на лицето.

Социалните мрежи – източник на тревожност и депресии

В изследването взели участие 252 жени от европеидната раса, средната възраст на които е 25 години.

Изследователите оценявали самооценката на всяка от участничките в проекта по скалата на Розенберг – от 0 до 30 точки и по скалата на ситуативната обусловеност на отношението към собствената личност – от 1 до 7 точки.

Оказва се, че хората, които са във възторг от козметичната хирургия, събират максимален брой точки по 7-балната скала.

След това учените сравнили получените оценки с приложенията, които използвали тези участници, а също проверили дали са използвали към своите снимки филтри.

Установило се, че потребителите на WhatsApp и Adobe Photoshop, които коригирали своите снимки, били с доста ниско ниво на самооценка.

Защо прибягваме по-често до корекция на лицето

Тези, които използвали социалните мрежи за активно публикуване на автопортрети – селфи, най-често смятали, че се нуждаят от услугите на пластичния хирург.

И най-големите поддръжници на козметичната хирургия са потребителите на социалните мрежи, където има филтри за снимките – Snapchat, Instagram.

Според изследванията, има сериозни основания за безпокойство. Повечето потребители чувстват, че не отговарят на общата тенденция на привлекателни лица и фигури, които могат да се видят в изображенията в социалните мрежи.

И това усещане за собствената непълноценност ги кара да редактират собствените си лица – не само с помощта на чат филтрите, но и чрез обръщане към пластичните хирурзи.

Доказано е, че гледането на идеализирано фото на практика винаги води до повишаване на честотата на психичните разстройства и до увеличаване на случаите на тревожност и депресии сред потребителите на социалните мрежи.

Още през 2016 г. учените демонстрираха, че ниската самооценка е най-разпространена причина за пластични операции.

През 2018 г. изследователите публикуваха данните от наблюденията, според които идеали за желаещите да си коригират лицето вече не са звездите от социалните мрежи, а просто непознати, чиито снимки всеки ден виждаме на смартфона.