Ние сме социални същества, затова имаме нужда от общуваме.
Още от детската градина се стремим да завързваме контакти – запознаваме се с деца, играем си заедно, караме се, сдобряваме се.
Това продължава през целия живот – на училище, университета, на работа.
Дори когато остареят, хората си търсят кръг за събеседници, с които могат да общуват.
Общуване – навици, важни за общуване
Някои хора не умеят ефективно да общуват, затова при опит за създаване на контакти често претърпяват провал.
Заради това те страдат, без да разбират, защо се случва така.
Една от причините е, че когато общуват някои хора имат навика да прикриват своите чувства, да ги скриват.
Впоследствие това води до блокиране изразяването на истинските емоции.
Това е причината и да възникне порочният кръг на неразбиране.
Всяко ефективно общуване започва с умението да се изслушва събеседника.
Не просто да слушаме какво говори, а да се вслушваме, да вникваме.
Обикновено се вслушваме не в думите на човека отсреща, а в реакциите към тях.
А за да изградим трайни приятелски отношения с един човек, трябва да се научим да го изслушваме.
За тази цел трябва да положим съзнателно усилие.
Когато разговаряте с човек, гледайте го директно в очите, така ще съумеете да разберете неговите чувства и да изразите собствените си.
Искрено се старайте да разбирате неговата гледна точка.
Когато човек изразява всичко, което иска, задайте му уточняващ въпрос, за да се убеди, че сте го разбрали правилно.
Подобно поведение ще предразположи събеседника към вас, ще покаже, че се отнасяте внимателно и уважително към вашия разговор.
Не сте длъжни да се съгласявате с неговото мнение, но същевременно се стараете да го разберете.
Хората ценят това.
Има още важен момент.
Изразявайте собствените си чувства и отношение към човека в позитивен дух.
Избягвайте обвинения, упреци, те само ще подбудят вашия събеседник да се защитава.
Ако желаете да изразите неодобрение, изразявайте недоволство към постъпката, а не към самия човек.
Не – „ти си такъв и такъв“, а „твоята вчерашна постъпка ме огорчи и обиди“.
Разберете как можете да промените тази ситуация, за да не се повтаря повече.
Бъдете конкретни, без разтягане на локуми.
За да има разговорът положителен резултат, е много важно да изберете подходящия момент.
Най-добре е човекът да не е гладен, нищо да не го разсейва, като например, телефонни обаждания.
Подобни условия създават благоприятна обстановка за разговор.
Съблюдавайте тези правила, проявявайте чувство за такт към партньора, вслушвайте се и се старайте да го разберете.
Начало на отношенията – предразположете хората към себе си
Понякога на всеки от нас му се налага да се влее в нов колектив.
Това не се случва само на нова работа, но и във фитнеса, басейна, по време на пътуване и т.н.
Как да поставим началото на отношенията с хора, така че да ни станат приятни и да ни доставят удоволствие?
Когато навлизате в нов колектив, не старайте веднага да се проявявате.
Първо се вгледайте в хората, които ви заобикалят, научете малко за тях.
В началния период по-малко говорете за себе си, слушайте и наблюдавайте повече.
Въздържайте се от участие в сплетни, особено в началото на отношенията.
Понякога хората в желанието си да се сближат с вас и да предизвикат вашето доверие, започват да ви разказват нелицеприятни неща за други членове на колектива.
Отбягвайте подобни обсъждания.