„За да не отлагате важните дела, е достатъчно трезво да оцените обстановката и да си задавате правилните въпроси.
Прокрастинацията напомня на глас в главата, който нашепва за резонни, поне на пръв поглед, причини да не работим. Да спорим с тях не е леко.
Понякога правилният диалог със самите себе си по-добре настройва за работа, помага за намирането на нужното решение и да се измъкнем от задънената улица, кара ни да осъзнаем важността на работата и да започнем да действаме.
Когато гласът в главата отново ви призовава към безделие, си задайте тези 4 въпроса.
1. „С какво е най-добре да започна?“
Понякога ни се поставят наистина огромни задачи, които не знаем от коя страна да подхванем. Сложността ни вкарва в състояние, в което изобщо нямаме и идея какво да правим.
Но, както казват изследванията, най-трудно е да започнеш.
Веднага щом минете първите стъпки, работата престава да изглежда толкова объркана и лоша, както по-рано. Още повече, че и да не я свършите наведнъж изпълнението на някаква част дава усещане за контрол. И това помага за по-лесното довеждане на започнатото до край.
За да решите, коя част от работата е по-подходяща за начало, мислено разбийте комплексните задачи на подзадачи. След това изберете най-простата от тях. Веднага щом се фокусирате върху нея, ще усетите прилив на мотивация за по-нататъшни действия.
2. Кои 3 задачи днес са най-важни?
Отлагаме работата, ако ни изглежда неприятна, но за това способства и претовареността с голямо количество други дела.
Малките поръчения и другите разсейващи фактори пречат за съсредоточаването на действително важните задачи. Особено това се отнася за значимите, но неспешни задачи.
Всяко утро ясно определяйте приоритетите. Питайте се какви 3 най-важни задачи трябва да изпълня до края на деня.
Това трябва да бъдат конкретни цели, а не размити намерения от рода „ще постигна прогрес“ в нещо.
Посветете им първите часове от работния ден. Едва щом приключите с най-важното, преминете към останалото.
3. Как да опростя работния процес
Много от нас вярват, че за постигането на успех е необходим само упорит труд. Често това е така. Но понякога това убеждение пречи на намирането на прости решения за сложни проблеми.
Няма нищо възмутително в това да облекчите тежкия си труд, ако това ще ви помогне да си свършите работата.
Например, не можете да отделяте по час на ден за тренировки. Вместо напълно да се отказвате от тях, упражнявайте се поне 10 минути всеки ден.
Разбира се този подход може да ви се стори загуба на време или оправдание. Но понякога е по-добре малко, отколкото нищо. Не трябва също да се забравя и за сумарния ефект.
Ако нямате възможност да излезете да потичате, просто бягайте на място или правете лицеви опори у дома. Идеята е да намерите опростена алтернатива.
4. Какво ще се случи, ако не го свърша сега
Авторът на книгата за лидерство Джим Колинс пише за продуктивната параноя. Разказва за постоянните тревоги на Бил Гейтс, Ендрю Гроув и други успешни хора заради това, че работите могат да не тръгнат както трябва.
Този страх ги е направил свръхбдителни, винаги готови за неочаквани обстоятелства и действия.
Страхът е невероятно мотивиращ фактор. Ако леко го предизвикате, няма да ви позволи да отлагате работата.
Задавайте си въпроса какви неприятности ще се случат, ако бездействието ви продължи дълго.