Понякога се изненадваме – защо някои първо се интересуват от мнението ни, а след това се обиждат за оценката?
Често това води до конфликти, до взаимно разочарование, а понякога изобщо преставаме да общуваме с колеги или приятели.
За да бъде критиката конструктивна, да повиши вашия авторитет, за да се вслушват и да се съветват с вас, използвайте следните правила.
1. Не критикувайте, а давайте обратна връзка
Започнете оценката с положителни бележки, с това, което наистина ви е харесало.
Бъдете искрени, след това коментирайте какво бихте направили по друг начин.
2. Не давайте воля на негативните емоции
Пристъпвайте към критика само в спокойно състояние.
В противен случай е голям риска да критиката да стане на личностна основа, а това води до обиди и конфликти.
3. Старайте се да бъдете доброжелателни
Усмихвайте се, говорете спокойно, в този случай събеседникът по-скоро ще се вслуша във вашите думи.
4. Избягвайте обвинителния тон
Заменете фразата „Направили сте това не както трябва“ с думите „Аз мисля, че трябваше да го направя по друг начин“.
5. Не сравнявайте с другите, а препоръчвайте полезен опит
Да допуснем, че кажете: „Не ви се получава, а Иван Георгиев се справи със задачата“.
Подобно сравнение, първо нищо не дава на събеседника, а второ, подрива неговата вяра в себе си.
По-конструктивно е да кажем така: „Иван Георгиев работеше по сходен проект. В своя блог той е описал своя опит и грешки, допуснати по време на работата. Може би, трябва да почетете неговия блог? Навярно ще ви бъде от полза“.
6. Оценявайте действието, а не човека
Вижте разликата между фразите „Във вашия доклад има некоректни данни“ и „Вие сте толкова невнимателен, че сте направили цял куп грешки в доклада“.
7. Не подценявайте чуждите усилия
Опитайте да застанете на мястото на събеседника, представете си колко сили и енергия е вложил в това, което оценявате. Това ще ви помогне да подобрите отношението си към него.
8. Структурирайте оценката
Големият обем от информация няма да ви помогне да изразите своята мисъл.
Говорете ясно и по въпроса. Това ще ви придаде по-голям авторитет, и събеседникът ще се вслуша в нея.
9. Не вредете
Случва се ние подсъзнателно да се стремим да разочароваме друг човек.
Например, виждате, че колега или друг познат е направил нещо блестящо.
Той сам е убеден и очаква вие да го похвалите.
Вместо това кажете: „Като цяло не е зле“.
С такава оценка най-малкото ще развалите приповдигнатото настроение и като максимум ще подринете вярата му в собствените възможности.
Причината за подобно поведение е завист.
Опитайте да постъпите по друг начин: първо, зарадвайте се на това, което е направил.
Второ, завистта ще ви мотивира за нови достижения и за самоусъвършенстване.
10. Насърчете този, когото критикувате
Важно е да завършим критиката с добра дума, за да не откажем събеседника да се съветва с нас в бъдеще.
Конструктивната критика сближава и се превръща в източник на личностно израстване.
Диалогът е източник на нов опит, знания и начин да намерим общи интереси.
Когато критикувате със смисъл и с добри намерения, вие създавате добра база за партньорски отношения.
Така никой няма да ви се сърди, че сте се осмелили да критикувате, защото критиката ще бъде конструктивна.