Понякога се изненадваме – защо някои първо се интересуват от мнението ни, а след това се обиждат за оценката?

Често това води до конфликти, до взаимно разочарование, а понякога изобщо преставаме да общуваме с колеги или приятели.

За да бъде критиката конструктивна, да повиши вашия авторитет, за да се вслушват и да се съветват с вас, използвайте следните правила.

1. Не критикувайте, а давайте обратна връзка

Започнете оценката с положителни бележки, с това, което наистина ви е харесало.

Бъдете искрени, след това коментирайте какво бихте направили по друг начин.

2. Не давайте воля на негативните емоции

Пристъпвайте към критика само в спокойно състояние.

В противен случай е голям риска да критиката да стане на личностна основа, а това води до обиди и конфликти.

3. Старайте се да бъдете доброжелателни

Усмихвайте се, говорете спокойно, в този случай събеседникът по-скоро ще се вслуша във вашите думи.

4. Избягвайте обвинителния тон

Заменете фразата „Направили сте това не както трябва“ с думите „Аз мисля, че трябваше да го направя по друг начин“.

5. Не сравнявайте с другите, а препоръчвайте полезен опит

Да допуснем, че кажете: „Не ви се получава, а Иван Георгиев се справи със задачата“.

Подобно сравнение, първо нищо не дава на събеседника, а второ, подрива неговата вяра в себе си.

По-конструктивно е да кажем така: „Иван Георгиев работеше по сходен проект. В своя блог той е описал своя опит и грешки, допуснати по време на работата. Може би, трябва да почетете неговия блог? Навярно ще ви бъде от полза“.

6. Оценявайте действието, а не човека

Вижте разликата между фразите „Във вашия доклад има некоректни данни“ и „Вие сте толкова невнимателен, че сте направили цял куп грешки в доклада“.

7. Не подценявайте чуждите усилия

Опитайте да застанете на мястото на събеседника, представете си колко сили и енергия е вложил в това, което оценявате. Това ще ви помогне да подобрите отношението си към него.

8. Структурирайте оценката

Големият обем от информация няма да ви помогне да изразите своята мисъл.

Говорете ясно и по въпроса. Това ще ви придаде по-голям авторитет, и събеседникът ще се вслуша в нея.

9. Не вредете

Случва се ние подсъзнателно да се стремим да разочароваме друг човек.

Например, виждате, че колега или друг познат е направил нещо блестящо.

Той сам е убеден и очаква вие да го похвалите.

Вместо това кажете: „Като цяло не е зле“.

С такава оценка най-малкото ще развалите приповдигнатото настроение и като максимум ще подринете вярата му в собствените възможности.

Причината за подобно поведение е завист.

Опитайте да постъпите по друг начин: първо, зарадвайте се на това, което е направил.

Второ, завистта ще ви мотивира за нови достижения и за самоусъвършенстване.

10. Насърчете този, когото критикувате

Важно е да завършим критиката с добра дума, за да не откажем събеседника да се съветва с нас в бъдеще.

Конструктивната критика сближава и се превръща в източник на личностно израстване.

Диалогът е източник на нов опит, знания и начин да намерим общи интереси.

Когато критикувате със смисъл и с добри намерения, вие създавате добра база за партньорски отношения.

Така никой няма да ви се сърди, че сте се осмелили да критикувате, защото критиката ще бъде конструктивна.