Рекламата – това e неизменен спътник в живота ни. Крещяща и агресивна или тиха и ненатрапчива, у всеки предизвиква двояко чувство.
От една страна, на всеки му е интересно какво ново има на потребителския пазар, и какво още може да предложи маркетингът, за да облекчи живота ни.
А от друга страна, гледаният веднъж рекламен клип, на втория вече не е интересен, но се появява насред екрана или звучи от телевизора безброй пъти.
Можем да си сложим програма, която да ги блокира на компютъра или да сменим канала на телевизора. Но пък с външната реклама това не работи – банери, светещи табла, билбордове и налепени автобуси превръщат градовете в пъстри карнавали.
И все пак рекламата има своите ползи за психическото и физическото здраве. И по повод Международния ден на рекламата събрахме някои от най-интересните от тях.
1. Рекламата отваря очите и печели време
Научно-техническият прогрес би бил просто съчетание на думи, ако я нямаше рекламата.
Като се има предвид нейната информативност и масовост, хората научават за такива открития като хиалуронова киселина, бифидобактерии и женските чорапогащи без размер, които не се свличат надолу.
Не говорим вече за тези, които продължават да си ползват метлата, макар и вече да съществува прахосмукачка. А когато прахосмукачките и техните производители станаха твърде много, тогава и рекламата помогна.
За да се създаде добра репутация, компаниите се стараят постоянно да се усъвършенстват, да превъзхождат своите конкуренти и да не подвеждат потребителите си. И като резултат получаваме по-доброто.
Освен това, когато разберем за необходимата стока или услуга, мястото на покупката, спестяваме и маса време.
Вместо да обикаляме из града, изплезили език, може с няколко кликвания на мишката да поръчаме нужната ни стока от Интернет или целенасочено да отидем до близкия магазин.
2. Предупреждава за скрита опасност
Рекламодателите често помагат за разбирането на скритите опасности за живота и здравето. Например, напълно безобидната реклама на почистващи средства за мивки „съживи“ микробите.
И дори детето вече с удоволствие си мие ръцете, спомняйки за ужасните същества, които могат да заселят кожата му.
Вторият пример е за рекламата с говорещия пръст, който се радва, че се е отървал от сърбежа и пожълтяването на нокътя – симптом на гъбички на ходилото.
Нима човек не може да се досети, че този дискомфорт е признак на заразно заболяване. И тук е проблем за пациента – да отиде на дерматолог или да си купи предполагаем препарат.
В контекста на ползата от рекламата най-важното е, че той е разбрал за проблема.
3. Рекламата доказва – животът може да е различен
И неведнъж сме се докосвали до социалната реклама. Нейното съществуване е огромен плюс. За много хора това е единственият начин да разберат, че изход има и животът може да е друг.
Например, информацията за съществуване на организации за социална и психологическа помощ и за подкрепа на жени, които са претърпели. Всичко това също е реклама.
И в действителност на човек, който му се струва, че е останал сам самичък на този свят със своя проблем получава възможност да разбере, че това не е така, и в крайна сметка може да промени своя живот към по-добро.
Може и още по-мащабно. Накъде върви светът с това пренебрежение към околната среда. И тук ролята е на рекламата да промени поведението на хората и отношението към опазването на чистотата на околната среда.