На работа ни очакват множество дразнители, които предизвикват стрес и развалят настроението.
Основна причина за това са сложните делови въпроси, строгите крайни срокове, забавяния на заплати, конфликти с началството и с колегите.
Но има и още по-малко забележими фактори. Ето и няколко от тях:
1. Битовизми
Ако служебните въпроси е по-добре да се оставят за работата, то битовите и личните трябва да се решават у дома.
В противен случай е възможно неблагоприятно да повлияят на работния процес, да предизвикат стрес.
Човек, потопил се в размишления за семейните неуредици или проблеми с бита, губи немалко време, енергия и заедно с това трудно се концентрира върху работните задачи.
А това не се отразява по най-добрия начин на производителността на труда.
Щом служителят влезе в офиса, трябва да се постарае да се абстрахира от личните въпроси и изцяло да се потопи в работата.
2. Тясно помещение и неудобна мебел
Дори ако работата ни харесва, отношенията с колегите и началството са много добри, няма сериозни конфликти, неустроеното работно място също може да предизвика стрес и негативни емоции.
Твърде тясното помещение, лошото осветление, неудобната мебел лесно могат да ни развалят настроението.
Ако този фактор присъства, то е необходимо, без да отлагаме, при необходимост да сигнализираме началството.
3. Стрес от рутина
Ако работата се превръща в монотонен процес, повтарящ се ден след ден, то тя постепенно престава да ни носи радост и обратното, води до раздразнение и стрес.
Щом човек го почувства, трябва своевременно да вземе мерки, за да не допусне негативна нагласа.
Може за малко да смени това, което прави, обстановката на работното място, да участва в корпоративни мероприятия.
Ако основната дейност е предимно в офиса, може да се помоли ръководството, по-често да организира командировки.
4. Напрегнати отношения с колегите
Става въпрос не само за постоянни конфликти.
Стресът може да се предизвика и от простата липса на общуване с колегите, отказ от участие в корпоративния живот.
Възможно е така да остане и повече време за работа.
Но отношенията с околните и психологическата атмосфера в офиса постоянно се нарушават.
Въпреки ангажираността с работата, е важно да спазваме елементарни навици за любезност и етикет: да бъдем приветливи, да умеем навреме да помогнем или да подкрепяме колегите.
5. Чести командировки
От една страна деловите пътувания допринасят за разнообразие в работната рутина, нови впечатления, ценен опит.
Но твърде честите командировки могат да предизвикат и стрес.
Според неотдавнашни изследвания, хората, които пътуват по работа 2 и повече седмици или месец, много по-често изпитват симптоми на тревога и депресия.
Освен това честите отсъствия от дома могат да повлияят неблагоприятно на отношенията в семейството.
6. Неувереност в собствената компетентност
Лошата самооценка е вече почва за развитие на стрес, особено когато е свързана с неувереност в собствения професионализъм.
Ако човек все по-често забелязва, че неговите колеги са по-компетентни по деловите въпроси, това привнася и психологически дискомфорт в неговия живот.
Но при голямо желание можем да се научим на всичко.
7. Шумно обкръжение
Излишният шум се отразява крайно негативно на здравето.
Ако поради някаква причина около работното място е станало твърде шумно, е важно по-скоро да си върнем тишината.
Особено силните или дразнещи шумове пречат да се съсредоточим, когато изпълняваме много отговорни задачи.