Още не сме си отворили устата, а външността ни вече е разказала за нас абсолютно всичко.
Първото впечатление на околните за нас зависи в значителна степен от неща, които изобщо не можем да контролираме – от естествената ни миризма, от хармонията на чертите на лицето, от това дали носим очила, и т.н.
Първите сигнали, които изпращаме към непознатите
Какво на подсъзнателно ниво могат да научат околните за нас миг след първата ни среща:
1.Заслужаваме ли кредит на доверие
Може ли да ни се има доверие. Убеждението се формира за десета част от секундата, установиха изследователи от Пристънския университет. Те провеждат експеримент с участието на група студенти, на които дават 100 милисекунди, за да оценят степента на благонадеждност на хората, лицата на които им показвали.
Другата група изпълнявала същото задание без ограничение във времето, но резултати се оказват приблизително същите както и когато оценката трябвало да бъде произнесена незабавно.
2.Притежаваме ли харизма
Изследователи от Университета на Торонто, Канада, установяват, че за произнасянето на присъдата за харизматичност на човека са достатъчни 5 секунди. Участниците в експеримента, направили това без звук на видеоклип със запис на публичните изявления на непознатите им хора.
3.Имаме ли лидерски качества
Учените от Университета на Маями и Университета на Дюк, в това си съждение са склонни да се уповават на височината на тона на гласа. Колкото по-нисък е тона на гласа – както на мъже, така и на жени, в толкова по-голяма степен се възприемат като потенциални лидери.
4.Склонни ли сме към безразборни връзки
Основно тук действат различни стереотипи, включително и полови – съждението за характерно сексуално поведение на слабо познати хора често се прави на базата на видими татуировки.
Според резултатите от едно изследване, представителите и на двата пола смятат, че жените с татуировки са по-склонни към злоупотреба със спиртни напитки и безразборни връзки, отколкото жените без тату.
Друго изследване показва, че татуираните мъже се възприемат като по-мускулести, доминантни, агресивни и разкрепостени.
5.Колко сме умни
Колкото по-често по време на разговор гледаме събеседника в очите, толкова по-умни ще му се сторим. Освен това повишаването на собствения IQ в очите на събеседника може да стане с помощта на очила и изразително говорене.
6.Колко властен е характерът ни
Колкото и да странно, но за това колко мъжете са склонни да доминират, хората съдят по количеството коса по главата.
Резултатите от изследванията, проведени от учени от Университета на щата Пенсилвания, показват, че изображения с бръснати глави набират повече точки по скалата на доминантност от картините с притежатели на гъста коса.
А когато на последните с Фотошоп премахнали косата, започнали да ги възприемат като по-властни, силни и високи.
7.Колко сте успешни
Съдейки по данните от научните изследвания, поговорката „Посрещат по дрехите, по ума изпращат” има своите основания. Ако желаем да ни възприемат като успешен човек или като такъв с висок социален статус, необходимо е необходимо да се погрижим за външния си вид.
Така, когато участниците в изследване, проведено от британски и турски учени, показали снимки на мъже в готови костюми и такива шити по поръчка, притежателите на последните получавали повече точки по скалата на успешността.
Участниците в изследването, проведено от холандски учени, които били облечени с дрехи от скъпи марки, изглеждали по-богати и известни, от тези, които били с дрехи от магазина.
8.Кариерни перспективи
Дрехите показват не само социалния статус, но и как нарастват доходите ни. В хода на изследване, проведено от канадски психолози, на студентите показвали фото на снимки, облечени в офис стил.
Участниците трябвало бързо да решат колко бързо тези хора се изкачват по кариерната стълбица.
Както се и очаквало, доброволците предвидили на мъжете, облечени в строги костюми, много по-блестящи дрехи, отколкото момчетата с джинси и тениски.
9.Склонност към авантюри
Много информация за нас като личности може да се извлече не само от това как сме облечени, но и как изглеждаме. Студентите, взели участие в един психологически експеримент, в който им показали видео с 26 млади хора.
Мъжете с по-отпусната походка участниците определят като общителни и склонни към авантюри, а тези, чиито движения били по-напрегнати и свити – като интроверти-невротици.