Разговорът стига до неочакван обрат.
Чувствате се неловко, неприятно и ви е страх.
Напускате бойното поле под някакъв измислен предлог или, напротив, започвате с пяна на устата да доказвате с пяна на устата да доказвате своята правота.
Но трябва ли да се държим по подобен начин?
Трудни са преговорите не само на първите лица на държавите и топ-мениджърите на големи корпорации.
Разговорите в кухнята с мъжа или в офиса могат да бъдат не по-малко трудни, но са необходими.
Просто трябва да се научим да ги водим правилно.
Ефективността на ръководителите, редовите служители, родители и съпрузи е свързана със способността открито да обсъждат сложните въпроси.
Ако овладеете това майсторство, не само ще можете да решавате актуалните проблеми.
Но и да укрепите отношения, да подобрите здравословното състояние, да увеличите вероятността от кариерно израстване и ще повишите ефективността на компанията.
Трудните и неприятни разговори не са едно и също
Трудният разговор се отличава от неприятния по това, че неговите резултати влияят на по-нататъшния живот.
Учителката по математика е написала двойка на вашия син-тийнейджър и ви е извикала в училище.
Това е неприятен разговор, но не е труден.
Каквото и да се разберете, резултатите от него не биха повлияли нито на вашия живот, нито на този на сина ви.
А ако се приберете у дома и започнете да го обвинявате, че не учи и го наречете невежа и паразит, а е възможно да употребите по-силни изрази, разговорът може и да стане труден.
А ако му забраните да излиза или се опитате да му вземете смартфона, се лишавате от доверието на детето.
И тогава може да прекъсне училище, да напусне дома си и да спре да общува с вас.
Характеристики на трудните разговори
Такъв разговор има 3 отличителни черти:
1. Различни мнения на събеседниците
2. Силни емоции;
3. Високи летви;
Как да се държим?
На първо място, е необходима промяна на тактиката – да спрете да опитвате да избягате от трудните разговори или да нападате събеседника.
Кои са принципите на конструктивния диалог:
1. Слушайте сърцето си
Единственият човек, който можете да промените, това сте вие.
2. Не правете глупав избор между безопасност и победа
Определете какво искате и какво не.
3. Следете за сигналите
Анализирайте своите усещания по време на труден диалог – физиологични, тежест в стомаха, напрежение в очите, емоционални – страх, неувереност, поведенчески.
Всеки има индивидуална реакция.
Създайте безопасна атмосфера
Ако сте казали нещо неприятно или грубо, помолете за прошка.
Контролирайте разговора като периодично се питате
1. Не използвам ли тактика за мълчание и/или насилие?
2. Какви емоции ме карат да се държат именно така?
3. Какво е предизвиквало тези емоции?
4. Какво искам всъщност?
5. Какво да направя, за да ми се получи?
Обикновено е трудно в толкова напрегнат момент да си задаваме подобни въпроси, от първия път едва ли ще се получи, но с течението на време се изгражда навик.
Споделете своята гледна точка – с факти, своята история
Поинтересувайте се от гледната точка на събеседника – избягвайте категоричността в обсъждането.
Вземайте решението съвместно със заинтересованите лица, предоставете им възможност да изразят мнението си, така вероятността да са благосклонни се увеличава.
Планирайте бъдещата дейност – разпределете задълженията, обозначете сроковете, определете механизма за контрол.