Понякога ние сами забавяме своето придвижване по служебната стълбица. Какви всъщност ни пречи да работим?
Раздразнителност
Ако всяко едно нещо може да ви изкара извън релси, както се казва, едва ли ще можете да разчитате на добри отношения с колегите и с началството.
Ако емоционалните изблици се повтарят по-често, колегите ще започнат да се отнасят към вас с предубеждение, игнорирайки, дори вашите реалистични идеи само защото са прозвучали от вашата уста.
Рано или късно раздразнителният служител се оказва в изолация, което безусловно се отразява на качеството на работата му. Впрочем проблемът не е само в това. Всяка кавга или дълъг спор с ръководителя е обезпокоителен.
Конфликтът е отдавна изчерпан, но човек все още продължава да се безпокои вътре в себе си, измисляйки ответни реплики за опонента си. Разбира се и когато в мозъка, образно казано, ври въображаема кавга, е трудно съсредоточаването върху изпълнението на работата.
Как да справим с този неприятен навик?
За начало е необходимо да признаете често на себе си, че раздразнителността е ваш недостатък. Престанете да оправдавате себе си, да прехвърляте вината върху останалите – че колегите сами са виновни като са се скарали с вас.
Вгледайте се в себе си – възможно е повечето конфликти да биха били избегнати, ако вие бяхте реагирали на постъпките на околните по-спокойно.
Понякога за побеждаване на раздразнението е достатъчно във въображението си да доведете конфликтната ситуация до състояние на абсурд, така че да ви стане смешно и след това се усмихнете.
Ако пък това не действа, създайте си правило – все път, преди да избухнете, правете по 10 вдишвания и издишвания и то дълбоки. Тази техника със сигурност ще подейства и ще се успокоите.
Стеснителност
Срамежливостта може силно да ви пречи в работата.
Ако в отговор на въпрос на началството вие започвате да мъмрите, да изпадате в паника, когато е необходимо да говорите на съвещание на фирмата и не желаете да обядвате само за да избегнете разговорите с колегите, няма да успеете да достигнете много високо в кариерата. Успехът се определя не само от деловите качества, но и от умението за общуване.
Още един проблем, заплашващ срамежливите служители – няма да успеят да проявят себе си, защото няма да намират време, поради наложителността от изпълнението на чужди поръчения.
Как да се справите?
Налага ви се да говорите пред колеги или пък да помолите шефа за повишение, но се боите да направите това.
Опитайте се да се подготвите, изигравайки плашещата ви ситуация във въображението ви.
Представете си как постигате успех при разговор с шефа или как колегите с възторг слушат вашият доклад на фирменото събрание. Между впрочем такъв метод на тренировки често се използва за подготовка на спортисти.
Атлетите се стараят колкото може по-често и детайлно да си представят себе си по време на състезанието и в момента на успешния финал.
Те разбира се превъртат през въображението си всички детайли от предстоящото си представяне и когато настъпва денят на старта, подготвено се оказва не само тялото, но и мозъкът, който не ви позволява да направите грешка в нужния момент.
Това е важно да направите и вие. Предстои ви излизане пред публика? Представете си всеки детайл – представете си в каква поза стоите, какви фрази говорите.