Собственият автомобил – това е комфорт, удобство на придвижване и икономия на време. Колкото и да се оплакват собствениците на автомобили от продължителния престой в задръстванията те не оставят колите си в гаража и не се качват на велосипед или на градския транспорт.
Удобството е основното предимство на автомобила. Но има и недостатъци. Колата крие в себе си опасност за здравето не само за шофьорите професионалисти, но и за всеки който по-дълго време прекарва зад волана. На голяма опасност са изложени и тези, които от служебния стол се прехвърлят на автомобила и ходят малко пеша.
На какви рискове излага автомобилът нашето здраве?
Всеки ден малко от тези, които запалват колата и слагат натискат педала на газта, се замислят, че собственият автомобил може да предизвика сериозно заболяване. При редовно придвижване на личен транспорт на човека веднага започват да му влияят няколко провокиращи фактори, които водят до определени заболявания.
Продължителният престой в седнало положение способства за застой в кръвта в областта на малкия таз. В резултат на това се нарушава оттичането на венозната кръв от половите органи, от тъканите на малкия таз, прекомерно се разтяга стената на хемороидалните вени, заобикалящи правото черво.
Постепенно се развиват хемороиди или възпалителен процес в половите органи – хроничен простатит при мъжете, увеличава се предразположеността към възпалението на маточните придатъци при жените.
Ниската физическа активност забавя обмяната на веществата, поставяйки основа за развитие на затлъстяване и захарен диабет.
Постоянното нервно напрежение при шофирането в трафика – това е стрес, водещ до спазми на кръвоносните съдове, така се усилва недостигът на кислород в кръвта и в резултат на това се нарушава храненето на тъканите.
Съществува още една опасност от шофирането на автомобил, за която малко хора се досещат – вибрацията.
Не е задължително да се придвижвате на трактор
Вибрацията – това са механични колебливи движения, които се повтарят с определена честота. И ако всеки може да си представи как вибрира тракторът, то е трудно да се долови вибрацията в лекия автомобил.
Касае се за транспортна вибрация, която въздейства на тялото , което се намира в движещо се транспортно средство. Тя се определя като обща, защото се предава се чрез носещата повърхност, тоест седенето в колата натискането на педала на газта или спирачката, едновременно на цялото тяло на човека.
Вибрацията се усилва при движение на неравен път, а в България такива са повечето, поради недостатъчно добрата поддръжка на републиканските пътища повечето от тях са с множество дупки.
Вибрационните трептения се засилват и при резките спирания на „червено“ или набирането на скорост, когато светофарът светне „зелено“, също и при престрояване в различните пътни ленти.
Ходилата и изобщо краката, седалищните мускули и тазовите кости са първите структури, които възприемат вибрационните колебания и ги предават в различни посоки.
Всички органи и тъкани притежават способност да възприемат вибрации, но основно тяхното увреждащо действие се разпространява на нервната и костната тъкан, на кръвоносните съдове.
Костите на скелета са най-добрият проводник на вибрации и техен резонатор. В нервната система максимална чувствителност към вибрациите притежават нервните окончания, разположени във вид на рецептори в кожата на китките на ръцете и на долната повърхност на стъпалата.
Вибрационните раздразнения се предават и на вестибуларния апарат, отговарящ за равновесието.