Правилното съчетание на навици може да се окаже доста по-важно. Свикнали сме да смятаме, че единственият начин да постигнем успех, е да направим нещо съвършено. Но има още минимум един вариант – да съберем и да развием свой собствен, уникален набор от таланти.
Как да го направим и защо това е важно
Защо да се опитваме да бъдем най-добрите, е неефективно
Звучи логично – искаш пари, слава и уважение – стани лидер в своята област. Но тази стратегия е добра само на думи. Всъщност такъв резултат могат да постигнат единици, и не само защото останалите не се стараят достатъчно или не работят добре.
При някои талантът не е достатъчно, при други здравето, връзките и парите, на някои просто не им е провървяло да се озоват на точното място, в най-подходящото време.
Почти винаги ще има някой, който ни превъзхожда, кой ще бъде по-талантлив, активен, находчив, по-работоспособен, по-успешен и по-богат.
Но това съвсем не е повод да се отпускаме и да се записваме в клуба на неудачниците. От своите навици и способности можем да съберем своеобразен конструктор, който няма да ни направи по-добри, но ни превръща в нещо на уникално на пазара.
Тази стратегия се нарича „натрупване на таланти”.
Какво е това натрупване на таланти и как работи
За този подход разказва художникът Скот Адамс, който със забавни комикси успява да спечели 75 млн. долара, макар и самият открито да признава, че не може да се нарече гениален художник, нито гениален комик или бизнесмен.
Каква е тайната? Събирането на собствен набор от няколко таланта и навици. Ето тази комбинация, според Адамс, го прави уникален и води до успех:
- Умение за рисуване;
- Чувство за хумор;
- Готовност за риск;
- Навици за популяризиране и управление на бизнес.
За един от показателните примери за удачно натрупване на таланти Адамс смята настоящият президент на САЩ.
Доналд Тръмп умее да говори пред публика, да наема подходящи хора, да разбира от политика, да знае как да направи фурор в продажбите и да популяризира, притежава съвсем нелошо чувство за хумор.
Не може да се каже, че в някоя от тези области е постигнал съвършенство, но познаването на всяка от тях на средно ниво, създава неповторима комбинация, която прави Тръмп този, който е всъщност.
За концепцията за натрупването на талантите и за собствения си опит Адамс издаде книга със заглавие: „Как да се провалим във всичко, но все пак да преуспеем – нещо като история на моя живот”.
Как да съберем свой набор от таланти и да станем успешни
Изберете свой основен навик
Ако желаете да преуспеете като художник, това ще бъде рисуването. Ако виждате себе си като шеф готвач, то трябва, разбира се, да готвите добре.
Добрият преподавател владее предмета и различни педагогически методики. И така нататък.
Признайте, че не ви е нужно да бъдете по-добри
Това изобщо не може да се постигне. Ако не сте гений, което се среща много рядко, винаги ще се намери някой, който да е по-способен от вас.
До безкрайност да усъвършенстваме уменията си и да се опитваме да догоним и да надскочим своите конкуренти е неконструктивно.
Това води до стрес, тревожност, разочарование. Много по-ефективно е навикът да се доведе до уверено средно ниво. Когато го практикуваме нивото ще нараства.
Помислете какви навици ще бъдат подходящи
Наблюдавайте хората, които вече са постигнали определени успехи в професионалната сфера. И анализирайте какви силни страни ни помагат да спечелим, да бъдем разпознаваеми и търсени.
Съставете си списък. Ето какво може да влиза в него.
- Познаване на тенденциите – какви стоки са в раздела на бестселърите, за какви услуги се пише в интернет, какво се харесва и споделя в социалните мрежи, какво искат да поръчат или да поръчат клиентите.
- Познаването А и Б на маркетинга – как работят социалните мрежи, какви механизми за популяризиране могат да се използват в тях.
- Базови навици за фото и видеозаснемане – умение да настроим подходяща светлина.
- Знание на чужди езици – за да се популяризираме пред чуждестранна аудитория и работим с клиенти от други държави.
- Други навици, качества и особености. Например, смелост и готовност да поемаме риск, или необичайно запомнящо се хоби, с което привличаме последователи в социалните мрежи.