Падането на самолета на нискотарифната авиокомпания Germanwings миналия вторник във френските Алпи без съмнение ще доведе до преразглеждане на до сега съществуващите стандарти за безопасност в гражданската авиация.
Водещите авиокомпании в Германия вече обявиха, че са готови да въведат правило, съгласно което в пилотската кабина е необходимо да се намират 2-ма членове на екипажа на съответното въздухоплавателното средство, дори и ако на единия пилот му се е наложило да излезе. Аналогични решения взеха и Norwegian, AirCanada, EasyJet и други водещи авиокомпании.
Правилото „двама души в кабината“ действа в редица държави по света, например в САЩ, но европейските регулатори до сега не са виждали необходимост от въвеждането му.
Същевременно се разгръща дискусия за други аспекти за безопасността на полетите – необходимостта от монтирането на подсилени врати между пилотската кабина и салона, психологическата пригодност на екипажите.
Защо пилотът може да се затвори в кабината?
Допълнителни мерки за безопасност бяха въведени за полетите в Америка и в други държави след отвличането на самолети от терористи на 11.09.2001 г.
Наред с другите неща, в самолетите започнаха да се монтират подсилени врати между пилотската кабина и салона, за да се предотврати достъпът на външни лица до управлението на въздухоплавателното средство.
Самата врата и система за достъп е специално конструирана по такъв начин, че максимално да се затрудни проникването в кабината отвън, дори за членове на екипажа, посочва Ричард Аспър, председател на групата на професионалните летци (Aviation professionals group, САЩ); вратата трябва да издържа дори на взрив на граната.
От външната страна на вратата има панел, в който може да се въведе специален код за разблокиране, но ако пилотът в кабината постави ключалката в положение „Заключено“, влизането ще бъде почти невъзможно.
Особено надеждни са електронните механизми за защита на Airbus А320, подчертава Аспър.
Според някои експерти, трагедията със самолета на Germanwings би могла да бъде избегната, ако в Европа беше действало правилото „двама души в кабината“, както в САЩ.
Но следва да се припомни, че в Америка това изискване е било въведено не за да се предотвратят инциденти подобни на този с полет 9525.
Смисълът на правилото бил да не се оставя пилота сам, в случай че внезапно получи проблеми със здравето и се окаже в невъзможност да управлява самолета сам.
„Ако пилотът не е в състояние да управлява или ако просто заподозре, че състоянието му се влошава, стюардесата може незабавно да повика другия пилот“ – пояснява експерт в областта на авиацията.
Какъв е проблемът с психологическия скрининг на пилотите?
След катастрофата в основен се превърна въпросът за това как да се гарантира умствената уравновесеност на пилотите. И той е един от най-сложните признава Алпо Вурио, изследовател и авиационен експерт от медицинския център Мехилайнен при летище Хелзинки.
Към настоящия момент, въпреки че пилотите на пасажерските самолети преминават през редовни изследвания на психическото и физическото им здраве, по-голямо внимание се обръща на тяхното физическо състояние.
Психологическите тестове обаче не дават точна представа и навярно никой не знае говори ли подложения на тях истината. „Пилотът отговаря с „да“ или „не“ на въпросите за своето душевно здраве – например опитал ли се е той да извърши самоубийство или дали е посещавал психиатър“ – посочва още Вурио.
Проблемът се състои в това, че пилотът едва ли би съобщил за евентуални психологични проблеми, тъй като той се страхува от това дали няма да бъде отстранен от работа.