Автомобилът – това е не само лукс и средство за придвижване, но също така и устройство, което може да ни докара някои болежки. Най-разпространената от тях е радикулит.
Недостигът на двигателна активност, типична за активните шофьори, обикновено води до значително напълняване, стресът по пътищата и стоенето в задръствания е пътят към хипертонии.
Проблемът е в неправилната поза
Позицията на шофьора сякаш е измислена специално, за да навреди на междупрешленните дискове на кръстния отдел на гръбначния стълб. А седалките са така направени, че да доведат до влошаване на този проблем.
Има изследвания, които показват, че ако човек прекарва зад волана ежедневно по 4 и повече часа, то вероятността от поява при него на сериозни проблеми в кръстния отдел се увеличава с 6 пъти в сравнение с тези, които ходят предимно пеша.
Към това са предразположени, дори и млади и здрави хора, а ако шофьорът е и на години, има проблеми с кръста – най-честият е остеохондроза, то рискът от сериозни болки в тази област нараства с много пъти.
Как да хванем болестта в самото й начало
Как се проявяват тези проблеми? По различен начин, най-класическият вариант, това е т.нар. синдром на коренчетата, радикулит. Острите болки в кръста, рязко усилващи се при всяко движение и заради това обездвижване на болния. Това вече е доста разгърната картина на болестта. Началото е много плахо и постепенно, с малки и незначими признаци.
Това могат да се умерени неприятни усещания в кръста – чувство за тежест, скованост. По-късно възникват и пронизващи болки, и невинаги те са толкова нетърпими както при язвен колит. Повечето се стараят да ги игнорират.
Обикновено се предизвикват от специфични движения – завъртания на торса, навеждания напред и на страни.
Друг тип болки са тези, които винаги преминават към крака. Така е при ишиас – увреждане на седалищния нерв. В началото на развитие тази болест също не се проявява винаги с остри болки, също може да възникне чувство за тежест, или просто слаба болкова чувствителност в областта на бедрата или по цялата дължина на крака. Възникне усещане, че кракът ни става по-тежък и сякаш не иска да ни се подчинява.
Какво е решението, ако възникнат подобни симптоми? Необходимо е да поискаме направления от личния лекар за специалисти. На първо място, от невролог, който прави преглед и назначава всичко, което ни е необходимо.
Най-важното в тази ситуация е ЯМР, в тази ситуация е по-важна от компютърната томография, тъй като показва на което място е притиснат нерва, предизвикващ болков синдром.
Гимнастика зад волана
Принципно, болежките на кръста могат да се предотвратят, а ако те вече са се развили, то може да се спре техният прогрес. Най-радикалният метод е зарязване на автомобила и преминаване към придвижване предимно пеша и активен начин на живот.
Ако това не е възможно, е необходимо спазването на следните препоръки, когато сте зад волана:
- Задължително нагласете седалката така, че когато седнете, да възниква т.нар. физиологична извивка – това е когато издатината на гръбначния стълб е насочена напред. Такова положение може да се достигне с помощта на специална ортопедична възглавница, такива се продават. Седалките на по-новите модели автомобили обикновено са със заложена опция, позволяваща да се създава издатина под кръста, която трябва да се използва.
- Също така за формирането на такава извивка е много важно да не се навеждаме напред към кормилото. Добре е да седим така, че шията да докосва горната част на седалката или да се опира на нея. Това не само помага за формиране на физиологична извивка, но също така намалява натоварването на кръстните и на прешленните дискове.
- Когато сте в задръстване, е добре да правите упражнения за гръбнака – раздвижете се в кръста, завъртете главата и шията, навеждайте се на страни. Полезни са всякакви движения с краката. Старайте се да прибягвате до такава гимнастика периодично, използвайки всяко спиране, дори и докато чакате на червен светофар.
- В автомобилите с автоматична скоростна кутия повечето при престой държат крака на педала на спирачката. Това не е много добре, при възможност е необходимо да се правят упражнения с десния крак.
- При движение без спиране, такива упражнения са невъзможни, затова на всеки 1,5-2 часа е по-добре да се спира, за да се прави нещо като загрявка и почивка.
Тези упражнения ще спомогнат за дълго запазване на здравето на гръбначния стълб.