Шотландски учени от Университета на Глазгоу установяват, че децата, заченати през февруари, март и април, са с по-голяма вероятност от развитие на хиперактивност, дисклексия и аутизъм.

Как лятното слънце помага на едва заченатите да станат по-умни

В рамките на изследването били анализирани данните за повече от 400 хиляди млади шотландци, а също резултатите от спътниковите наблюдения на НАСА за слънчевата активност.

Оказва се, че при децата, заченати през февруари, март и април, в 21% от случаите се наблюдават трудно възприемат нова информация, развиват синдром на дефицит на вниманието и хиперактивност, аутизъм и дисклексия.

С обучението също се затруднявали 20% от децата, които родителите са заченали през януари и май, и 19% от тези през декември.

За младежите на същата възраст, но и заченати през юни и юли, този показател също съставлявал само 16,5%. Средногодишният показател за Шотландия е 18,8%.

Експертите смятат, че проблемът е в недостига на слънце в края на зимата и в началото на пролетта и като следствие, в недостиг на витамин.

Според техните думи съществува силна връзка между ниските нива на ултравиолетовите лъчи, получени през I-вия триместър, и развитието на мозъка на плода.

В началото на бременността витамин Д е много важен        

В ранните стадии на бременността жената е особено уязвима на недостиг на ултравиолетови лъчи.

Тези данни се съвпадат с резултатите от проведените предварително наблюдения, според които разпространението на аутизма расте с отдалечаването на Екватора.

Също в миналото е изказвана теория, че слънчевата светлина и витамин Д играят значима роля в профилактиката на умствената изостаналост.

Бременните жени, които поради своето състояние, е възможно да се сблъскат с недостиг на редица витамини и минерални вещества, е необходимо започвайки от периода на зачеването и дори преди този момент да се осигури достатъчно количество витамин Д за бъдещото дете.

През летните месеци по нашите географски ширини бъдещите майки се излагат достатъчно на слънце, без да се налага да прекарват много време на открито както през зимата. Затова и може би децата се раждат по-умни и по-добре възприемат информацията.

Зимните деца, тоест заченатите през зимата, през първите месеци от своето съществуване в утробата са предимно на тъмно, и мозъкът им не се развива толкова пълноценно.