Защо страничните звуци вредят на развитието на децата и как да се борим с тях?
Хората, които живеят в големите градове, са заобиколени от непрестанни шумове ден и нощ. В значителна степен сме се научили да се справяме с тях или пък съвсем да не ги забелязваме.
Но последните изследвания показват, че децата съвсем иначе възприемат силните звуци – неочакваните шумове предизвикват смут в техния мозък и препятстват усвояването на информация.
Националната асоциация за съхранение на слуха измерила нивото на шума в един обикновен ден на дете от 6 до 14-годишна възраст, като се равнявал на 90 децибела, което е на практика сходна стойност с тази на уличното движение.
На детската площадка това ниво е още по-високо – около 115 децибела, което се равнява по сила на шум, който генерира от метал или рок концерт. Същевременно допустимият шум за човека е 55 децибела през деня и 40 през нощта.
Шумният градски живот не само вреди на детския слух, но и сериозно влияе на поведението на детето.
Децата, ежедневно подложени на въздействието на различни шумове, страдат от повишено артериално налягане, разсеяни са, губят сила на волята, мотивация за обучение, по-лошо четат – това показва изследване на Лорейн Максвел и Гари Еванс от Университета Корнел.
Това е парадоксална ситуация на шумния ни живот, защото децата изучават езика, като го слушат, отбелязва доктор Рошел Нюман от Университета на щата Мериленд на конгреса на Американската асоциация за популяризиране на науката.
Децата изпитват голяма потребност да разбират това, което някой друг говори, но същевременно са по-малко подготвени да го разберат. Това изобщо не е свързано с тяхната способност да слушат. При здравите деца е добре развита още към 2-ри 3-ти месец.
Представете си как може да се води разговор в шумен ресторант. Изследователи от университета на Мериленд възпроизвели такава атмосфера в серия експерименти с деца, пускайки записи с четящи или разгоряващи хора.
Те се опитали да определят колко лесно децата разпознават познати думи, като например детска площадка, или пък колко бързо научават нови. Тези в най-младша възраст могли да разпознават глас на един човек на общ фон, но само при относително меки нива на шума.
На детето му е достатъчен, дори и ежедневен шум, за да се разсее и да не чуе изказването.
Този проблем не е само на малките деца и на тези в предучилищна възраст. Способността да се разбира и обработва реч на фона на непрекъсващ шум не се развива до тийнейджърска възраст, отбелязал на конгреса доктор Лори Лебойд от Националната изследователска болница „Бойс Таун“ в Омаха.
У децата не се развива и способност да се „изключват“ от шумовете наоколо. Кратките внезапни звуци – нечия кашлица, забиване на спирачки на автомобил, могат да заглушат част от думите или изреченията.
Зрелият мозък, който вече има житейски опит, автоматично поставя логичния вариант толкова бързо, че човек дори и не забелязва. Децата не могат да правят така. Техният мозък не е в състояние да запълни тази празнина.
Няколко съвета от учените, които ще облекчат обучението на детето:
1. Не оставяйте телевизор, радио или друга електроника, докато детето учи.
2. Говорете му разбираемо и установявайте зрителен контакт с него. Убедете се, че детето вижда лицето ви, особено на шумно място.
3. Отделяйте повече време за разговори, четене на глас.