Умението за писане на съчинения е много важно не само за добри оценки в училище, но и за творческото развитие на личността на детето.

Но в часовете по български език и литература не се преподават правилата за писане на добри съчинения.

За изграждане на този навик родители и учители трябва да подходят по малко по-специален начин.

В часовете по български език и литература се обяснява на децата как да определят коя е темата, как да си изготвят план, да не се отклоняват от темата и така нататък.

Но учителите не казват нищо за най-важното – за това как се създава текст, притежаващ художествена стойност.

Много от наложилите се стихийно методики за усъвършенстване на тези навици са неефективни.

Така, например, в едно изследване се говори, че корекциите и забележките, които прави учителят в съчинението при проверка, не постигат своята цел.

Учениците най-често ги игнорират.

Но това не означава, че родителите и учителите са безсилни да научат детето да пише добри съчинения.

Върху формирането на навици за писане влияят различни фактори, благодарение на които можем да помогнем на детето да създаде свой собствен стил на писане.

1. Интерес

Това е гаранция за успех не само в написването на съчинения, но и във всяка друга сфера на дейност.

Ако човек е заинтересован от това, което прави, навикът ще дойде от само себе си.

Става дума не за меркантилен интерес, самият процес трябва да се оценява от детето като значим и увлекателен.

Това предполага възпитанието на определена ценностна система у детето, в който творчеството, самоизразяването, интелектуалният труд заемат основни позиции.

Съчинението не е просто излагане на мисли в писмена форма. Това е творческа дейност.

Детето трябва да е с възпитан пиетет пред писателското изкуство, великите литератори трябва да бъдат негов образец, заслужаващ внимание.

И най-важното, трябва да разбира, защо те заслужават уважение.

Тоест трябва да осъзнава естетическата стойност на литературата и на красотата на езика.

Например, в изследванията се твърди, че е важно да се показва на учениците, че едно дълго изречение звучи по-красиво от няколко кратки.

Необходимо е детето да знае как да комбинира изречения, да разказва с какви средства може бъде постигнато това.

Същото се отнася и за другите художествени аспекти на езика.

2. Мотивация за размишление

Това не означава, че трябва да забравяме за училищната програма.

Към нея също може да се събуди интерес с помощта на различни методи на преподаване.

Стандартните стъпки при написване на съчинение са следните:

• Определяне на тема;
• Съставяне на план;
• Писане на увод с презентация на темата;
• Изложение на съчинението;
• Заключение с изводи;

Това е напълно логична структура на работа над всяко съчинение, която всъщност отразява правилното и последователно мислене.

Трябва да научим детето на тази система на писане на съчинения, но не трябва да я следваме безусловно.

Ако принуждаваме детето да подражава на сухи образци в опит да обуздаем творческата му енергия, едва ли бихме могли д събудим интерес у него да пише.

3. Постоянна практика

За да се научи детето свързано да изразява своите мисли, е достатъчна само едната точка.

Ако човек прави нещо постоянно, с течение на времето му се получава все по-добре и по-добре.

Дори и то да не желае да пише, при строг надзор на изпълнението на домашните, ще започне да се справя със съчиненията.

И така ще получава добри оценки, но и ще се развие като личност.