Защо след каране на колело боли гърба? Възможно да е неправилно настроен или вие стоите не както трябва.
Първото, което трябва да знаете е, че дори най-простият велосипед, не е универсален.
Необходимо е да изберете верният размер рама на колелото при покупка, тоест оптимална дължина и височина.
Колкото по-трудна е местността, на която се предполага, че ще се използва велосипеда, толкова по-ниска трябва да е рамата.
Ако велосипедът е подбран достатъчно добре, е достатъчно да регулирате само седалката, за да достигнете правилното изпъване на краката с 90%.
Във всеки случай настройката на велосипеда се извършва според параметрите на каращия и зависи от неговия начин на седене.
Така, например при колоездене в парка през почивните дни или при ходене на работа с градски велосипед е допустима комфортна вертикална седалка – основното натоварване при каране по равна повърхност пада директно върху гърба, разпределение на теглото на тялото и оптимизиране не са необходими.
Глава – при правилна позиция ще бъде леко наклонена напред, но така, че комфортно и безопасно да наблюдавате всички препятствия и да не напрягате шията. На главата е изключително важно да имате каска.
Ръце – трябва да бъдат почти изправени, но задължително леко свити в лактите. Това е важно за омекотяване на неравностите, през които преминава велосипеда.
Кормилото същевременно не трябва да бъде далече, отдалечаване прекалено много от него е неправилно, но и опирането с гърди на него също е неподходящ вариант.
Корпус – дръжте се с ръце за кормилото, а тялото – на седалката, разпределяйте теглото на тялото между двете опорни точки.
Ако наклонът напред е прекалено голям, скоро ще започнат да ви изтръпват пръстите на ръцете. Но и ако по-голямата част от теглото върху седалката, при изминаване на дълги разстояния ще се появи дискомфорт.
Гръб – трябва да бъде изправен, но не и изтеглен назад, и най-важното – трябва да се изключи постоянното напрежение. Това е ключов фактор за удоволствието от карането на колело.
Крака – при въртенето на педалите трябва да се разгъват напълно. Но и вдигането на седалката до толкова, че едва едва с пръсти да докосвате педалите, не е препоръчително, тъй като ще пострадат коленете.
Ъгълът на разгънатият максимално крак трябва да е 140-145 градуса, а не 180, когато е максимално възможно разгънат. Най-добре да имате възможност да ставате от седалката за форсиране при изкачване на височина или при по-труден участък.
По какво се отличават един от друг велосипедите?
Градските – създадени са за равномерно каране по пътища с асфалт и с настилка. Тяхната конструкция не е предназначена за каране по неравни повърхности.
Планински, т.нар. – байкове – има добри амортисьори, помага за справяне с препятствията, за тази цел е оборудван със специални гуми, протектори и е проектиран така, че натискът върху шините да е минимален.
Шосейка – кормилото напомня на рога на овен, а гумите са много тесни и са с най-малко тегло сред всички велосипеди – 6.5 килограма.
Важно!
Не трябва да се купува планински велосипед, когато ще се кара по асфалт. Стоенето на ниска седалка е вредно, както често правят любителите, е вредно за гърба и коленете, а на пресечена местност е дори опасно.
Как карането на колело влияе на органите?
По време на колоездене се активират на практика всички човешки органи, именно затова редовното колоездене е отличен способ за укрепване на имунитета и за развитието на тялото.