Ежедневно по въздух пътуват повече от милиард души.

Нараства мобилността на хората на Земята, достъпността на най-отдалечените територии.

А това означава, че нарастват и рисковете от разпространение на инфекции при пътуване със самолет.

През целия полет пасажерите се намират в затворено пространство, което по своите характеристики, доста се отличава от обичайната за нас околна среда.

Зад борда на самолета, който лети на 9-12 000 метра, температурата на силно разредения въздух може да е под -45 градуса.

Разбира се, изолацията и съвременните системи правят полета достатъчно комфортен, но все пак разликата се усеща.

И от някои хора – доста силно.

Самолетът не е мястото, от което можем да станем и да си тръгнем.

Налага се да се примирим и със струпването на много хора, и със спецификата на атмосферата, и дори с явно и скрито болните пасажери.

Как полетите влияят на човешкото здраве?

Какво да правим за минимизиране на рисковете от заразяване с инфекции от други пасажери?

Хипоксия и дишане

По време на полет съдържанието на кислород в салона на самолета постепенно се понижава.

На земната повърхност кислородът е 20-21%, а на височината на летящ авиолайнер е 7-8%.

За да докарат пасажерите живи, здрави и доволни, самолетите са снабдени със системи за подаване на въздух.

Едновременно тази система поддържа работата на двигателите, които работят чрез изгаряне на гориво при окисление с кислород.

Откъде се появява въздухът в салона за дишане?

От атмосферата попада първо в двигателя, където се нагнетява и впоследствие се нагрява до 500 градуса.

Нагретият въздух се охлажда с помощта на радиатор и изпраща в турбохладилник, като едновременно върти самолетната турбина.

В резултат се охлажда до 2 градуса. Горещият и студен въздух се смесва и постъпва в салона.

Но полученият въздух съдържа по-малко влага, отколкото този, който сме свикнали да дишаме на земята, твърде сух е.

И това не е случайно – и така разреденият въздух се изсушава допълнително, за да се избегне обледеняване на тръбите на климатичните системи.

Преди подаване в салона въздухът преминава през високоефективни въздушни филтри за твърди частици – HEPA.

Те позволяват от въздуха да се премахнат прах, пасажери, бактерии, спори на гъбички и дори вируси.

По оценка на експерти, филтрите намаляват съдържанието на патогени във въздуха не повече от 63%.

Ниско налягане и здравословно състояние

Какво би се случило, ако човек се озове извън стените на самолета на 9000 метра?

Налягането на тази височина е само 300 хектопаскала и по-малко, 3.5 пъти по-малко, отколкото на земята.

Разтворените в кръвта кислород и азот преминават в газообразно състояние.

Кръвта „кипва”, развива се декомпресия.

Мехурчетата газ, които се наричат газови емболи, могат да запушат кръвоносните съдове във всяка част на тялото.

Това води до развитие на исхемия.

Ако се запуши съд на главния мозък, е възможно човек да получи инсулт.

Смята се, че човек получава достатъчно кислород и не получава главоболие, гадене и задух максимум до 2500 метра.

Колкото по-високо, толкова по-голям риск за здравето.

Затова и налягането в салона отговаря на височина 1300-1500 метра, което е приблизително 800-850 хектопаскала.

А нормалното налягане на морското равнище е 1013 хектопаскала.

Разпространение на инфекции по време на полет - самолетен грип

Оказва се, че на 9000-12000 метра хората сме много уязвими пред инфекциите.

Пресъхващите лигавици трудно защитават от патогенни микроорганизми, понижаването на налягането докарва дискомфорт.