Мозъчната дейност при кърмачета и малки деца, които са диагностицирани с аутизъм, може да покаже способностите им за развитие на езикови умения в по-късни години.
Сканиране на мозъка
Защо някои деца с аутичен спектър на разстройство (ASD) изпъкват в езиковото развитие, а други не?
Ново проучване хвърля светлина върху нюансите, които се откриват при някои деца с добре развити разговорни умения и тези, които не говорят изобщо.
Изследователите са открили, че невронната активност в чувствителните езикови области на мозъка, са близки до нормалните за ASD при малките деца, които се опитват да развият добри езикови способности. Напоследък изследванията показват все по-редки случаи на деца с аутичен спектър на разстройство, които имат бедни разговорни умения.
В проучването екипът установява, че чувствителните езикови области на мозъка не са толкова активни при малките деца, които са развили ASD и лоши езикови умения. Децата, които имат по-добре развита мозъчна дейност и са диагностицирани по-късно с аутизъм, имат по-добри езикови резултати.
Учените определят изследването като много важно, защото е едно от първите мащабни проучвания за идентифициране на невронни прекурсори, които помагат да се разграничат по-късно нововъзникващите и клинично значими хетерогенности в ранното развитие на езика при малки деца с ASD.
Изследването е публикувано в списание „Neuron“ и е проведено в Университета на Калифорния, Сан Диего.
Ерик Корчес е ко-директор на Центъра за борба с аутизъм, той прави констатации върху научни изследвания, като обяснява причината някои малки деца с ASD, да се оправят и развият добра езикова култура. Откриването на ранните невронни основи за тези различни траектории на развитие отваря нови пътища за намиране на причините, специфични за тези подтипове на лечение на аутизъм.
Означава ли това, че четенето на дете с аутизъм, преди да заспи, може да му помогне да развие по-добри езикови умения?
Констатациите прогнозират, че малките деца с ASD, които имат нормално активни езикови чувствителни области на мозъка, могат да развият езиковите си способности, дори в най-ранни етапи. Според Ерик Корчес, са необходими повече изследвания по този въпрос.
Като част от проучването изследователите са наблюдавали 103 бебета и малки деца от една до четири години. От тях 60 страдат от ASD. Останалите 43 са здрави, въпреки че 19 от тях, са определяни като закъснели с езиковото развитие.
Изследователите са използвали функционален магнитен резонанс, за да сканират и проучат мозъчната дейност на децата, докато спят.
Изследователите проследяват развитието на децата в по-късните години, за да установят как се сформират езиковите умения. Те са открили, че ASD деца, които имат добри езикови резултати са с нормална невронната активност в чувствителните езикови области на мозъка по време на проучването.
Учените са изпробвали някои поведенчески тестове и са достигнали до същия резултат. Според тях сканиранията и тестовете за поведение са комбинирани и могат да предскажат резултатите в езиковото развитие. Изследователите определят тестовете като 80 % точни, когато се използват заедно и 68% точни, когато се използват самостоятелно.
В бъдеще учените си поставят за цел да определят, дали активността в езиковите центрове на мозъка може да подскаже метод за лечение.