Днес разделяме храните на „полезни” и „вредни”. И богатите на въглехидрати, разбира се, попадат в категорията табу. Но не всички въглехидрати са еднакви.

Някои от тях не само не способстват за трупане на излишни килограми, а дори помагат за отслабване. Други пък могат да станат отличен източник на енергия, да стимулират умствената дейност и да оправят настроението.

Какви въглехидратни храни са на почит сред диетолозите

1.Картофи – полезен източник на въглехидрати

Докторът на медицинските науки и консултантът по хранене от Торонто Ъби Лангер отказва да говори лошо за картофите. Сложните въглехидрати са с висока хранителна стойност. 

Бавно се усвояват, превръщат се в надежден доставчик на енергия за организма. Картофите в запечен и варен вид без добавяне на мазни сосове са здравословна храна.

Картофите са източник на витамин С – мощен антиоксидант, и калий, необходим за поддържане на сърцето в добро здраве.

Сладкият картоф – батат, е за предпочитане, тъй като съдържанието на фибри в него е високо.

2.Пълнозърнести храни

При преработка зърнените култури губят най-ценното, своята обвивка с растителните влакна, минерални вещества и витамини. Ето защо е полезно да похапваме пълнозърнести храни.

Изборът на пълнозърнести е безграничен – пшеница, ечемик, просо, с тях могат да се приготвят всякакви ястия.

Някои хора си мислят, че зърнените способстват за трупане на килограми, но това не е така. Няма нищо вредно в сложните въглехидрати.

Изследвания на китайски учени показват, че редовното похапване на овесена каша на закуска помага за стабилизиране на нивата на кръвна захар, дори при преддиабет.

3.Кафяв ориз

Желаете да бъдете по-енергични и по-успявате да свършите повече неща, тогава наблягайте на кафяв ориз.

За разлика от своя бял „събрат”, популярен у нас България, в него се съдържат голямо количество фибри.

4.Банани, пъпеш, грозде

Ако при диета трябва се намалява количеството въглехидрати, то обикновено се започва с тези храни. Обикновено са много сладки и затова се смятат за вредни.

Сладки са, защото съдържат фруктоза, но това не е повод да ги отказваме напълно.

5.Грах, леща и фасул

Много хора се стараят да избягват бобовите култури, сред които грах, леща и фасул, тъй като се смята, че в тях съдържанието на въглехидрати е високо. И това наистина е така. Но те са отличен източник на фибри и белтъчини.

Доктор на медицинските науки и секретар на Академия по хранене и диетология в САЩ препоръчва да се набляга на бобовите за супи, рагу и други ястия.

Всички плодове на бобовите растения са покрити с тънка, но много здрава обвивка, която предпазва семето от външни негативни въздействия.

6.Паста от твърди сортове пшеница

Американската кардиологична асоциация препоръчва ежедневно да се похапват зърнени. Макаронените изделия на основата на твърда пшеница са превъзходно решение.

Тяхното предимство е в разликата на въглехидратните структури на тънката и меката пшеница.

Изделията от твърди сортове запазват своята форма след варене, богати са на белтъчини, фибри и минерални вещества и с нисък гликемичен индекс.

В Италия, Гърция и Франция макароните се произвеждат единствено от твърди сортове пшеница, докато у нас повечето са от мека.

7.Хляб – противоречивата покупка

Повечето от нас се страхуват да ядат хляб. И макар това да е една от най-противоречивите хранителни продукти, но винаги може да се намери вариант, който да е здравословен.

Препоръчителен е хлябът с покълнали зърна пшеница – него има много фибри, витамини от група В, аминокиселини. Още един вид здравословен хляб е от квас, който съдържа полезни пробиотици.

8.Мед – пчелното богатство

С този пчелен продукт са свързани много невероятни истории. Например, съд с мед, който не е загубил своята хранителна стойност, неотдавна е намерен в гробницата на Тутанкамон.

Според друга легенда древногръцкият лекар Хипократ надминава столетие, тъй като редовно си похапвал мед.

Резултатите от изследванията показват, че медът спомага за укрепване на здравето, повишава защитните сили на организма, помага за борба с хроничната умора.

Въглехидратите не са толкова вредни и опасни, но трябва да знаем кои от тях да предпочитаме.