Първите месеци на новата учебна година са трудно изпитание.
Особено за първокласниците и учениците в началното училище, при които през този период възникват проблеми със здравето и дори различни нервни разстройства.
Как да им помогнем?
Стрес или цистит?
„Веднага щом детето тръгна в първи клас, започна да ходи много често до тоалетна.
Направихме изследвания на урина, ултразвук на бъбреците и на пикочния мехур – нарушения не бяха открити.
С какво може да е свързан този проблем?“ – това ни пита наша читателка от Варна.
Първите месеци след началото на учебната година – това е определена степен стресова ситуация за детето.
Едни деца са с добри адаптивните възможности, устойчиви са на стрес, а други са по-нежни.
На този фон при децата често възникват различни невротични реакции, включително и ускорено сърцебиене, т.нар. неврогенен пикочен мехур.
През деня детето ходи доста често до тоалетна, но същевременно може да се задави с няколко капки.
Какво трябва да правим?
Най-важното – да не притискаме детето с този въпрос, да не насочваме вниманието към това и същевременно да не казваме:
„Потърпи, само ти ходиш толкова често до тоалетна“.
Това може да задълбочи проблема.
На първо място в такава ситуация е необходима спокойна атмосфера в семейството, важно е детето да усеща подкрепа от страна на родителите.
При необходимост могат да му бъдат дадени леки хомеопатични успокоителни средства или такива на билкова основа.
Благоприятно влияят и повишават устойчивостта на стрес препарати, съдържащи магнезий и витамин В6.
Невролог може да назначи и допълнителни препарати за подобряване на кръвообращението в мускулната обвивка на пикочния мехур, за да е в състояние да задържа повече урина.
Не трябва само да се притеснявате, подобни явления преминават постепенно – рамките на 3-4 седмици.
Обърнете се към логопед!
„Синът ми е в 3-ти клас. Има проблеми с четенето и писането.
Прави грешки при изписване на елементарни думи.
Учителката се оплаква от него – отношенията им са много лоши.
Това е причината в последно време синът напоследък да изпада в истерии, да се оплаква от главоболие, да отказва да си пише домашните.
Не иска да ходи и на училище.
Какво ще ни посъветвате? “ – въпрос на нашата читателка Елена от Плевен.
Описанието отговаря на признаци на дисграфия и дислексия – нарушение на четмото и писмото.
Същевременно се оказва натиск от страна на учители и родители.
На този фон се е развила невроза.
Как да поправим ситуацията?
Колкото и да е странно, първо трябва да започнем със занятията с логопед.
Писането – това е един от начините на общуване – когато пишем, изговаряме текста за себе си.
И още - детето трябва да чете повече, достатъчно е да чете това, което му харесва.
Най-важното е да чете ежедневно.
Ако при четенето е несъобразително, прескача редове, можете да използвате прозрачна линия.
Четенето с подобно приспособление помага на малчугана да види ясно този ред, който чете, и по-добре ще концентрира вниманието.
Назначаването на конкретни успокоителни средства е по-добре да се обсъди с невролог.
Важно!
Без лекарско предписание на децата в начална училищна възраст могат да се дават:
• Витамини от група В – особено с съчетание с магнезий;
• Билки – мента, корен от валериан, лайка, пасифлора;
Ако се дават успокоителни препарати родителите трябва да съобразяват, че детето учи и тези средства не трябва да отслабват способностите му да се концентрира.