Спортът е равнозначен на физически натоварвания.

За да издържаме трябва да имаме развита дихателна система.

Ако възможностите на дихателната система не отговарят на нивото на физическо натоварване, възникват трудности с осигуряване на кислород на организма.

Спортистът започва да се задъхва, губи темпо и бързо се уморява.

Оказва се неспособен да изпълни упражнението с висока ефективност.

Ако смятате да спортувате сериозно, първо трябва да укрепите дихателната система, без това е невъзможно да се разчита на високи резултати.

За какви спортове е необходимо допълнително укрепване на дихателната система?

Издръжливата дихателна система е необходима в на практика всички видове спортове, особено в леката атлетика, гребане, плуване, ски бягане.

Бягането е най-достъпният начин за развитие на белите дробове.

Но както и всяко друго анаеробно физическо натоварване, не само увеличава обема на белите дробове, но и укрепва сърдечно-съдовата система.

Плуването развива много добре дихателния апарат.

По време на плуване нуждите от кислород на организма нарастват и плувеца трябва постоянно да си задържа дъха.

Така организмът се стреми да използва всяко вдишване с максимална ефективност.

Постепенно се подобрява вентилацията на белите дробове, нараства количеството алвеоли, укрепва и дихателната мускулатура.

Упражнения за подобряване на дихателната функция

За развитие на дихателната система помага не само аеробното физическо натоварване – бягане, плуване и колоездене.

Полезни са също и специалните упражнения за укрепване на междуребрените мускули и на белите дробове.

Примери на такива упражнения:

• Резки вдишвания и издишвания в рамките на 1-2 минути;

• Издишването на целия въздух от белите дробове;

Изпълнете целия обем на белите дробове с няколко вдишвания, след това изпускайте въздуха по малко. След издишване задържайте въздуха колкото можете.

• Вдишайте

Бройте до 10 и след това вдишайте още малко, отново бройте до 10 и така, докато белите дробове се напълнят с въздух.

Направете също само че на издишване.

• Направете прекъснато вдишване през носа, също така с прекъсване издишайте през устата – вдишайте и издишвайте кратко и бързо

Някои фитнес маниаци използват екстремен метод за тренировки на дихателната система.

Правят упражнения със специална маска за фитнес.

Подобни маски ограничават притока на кислород и създават специални условия, които напомнят пребиваване на голяма надморска височина.

Високо в планините въздухът е разреден и за получаване на същото количество кислород, трябва да дишаме по-интензивно.

Маската е снабдена с няколко отварящи и затварящи се мембрани, което имитира пребиваване на различни височини.

С помощта на маската може да се повишава физическото натоварване в най-различни упражнения.

Най-често бягане, колоездене и т.н.

Ако се тренира с маска, белите дробове трябва да полагат много повече усилия за осигуряване на кислород на организма.

Подобни тренировки увеличават жизнения обем на белите дробове, укрепват сърдечно-съдовата система, развиват дихателните мускули.

Но тренировките с маска трябва да са с повишено внимание, тъй като силно натоварват организма.

Тренировки за развитие на издръжливостта

Развитието на дихателната функция е тясно свързано с повишаване на издръжливостта.

Често тези 2 задачи се реализират в една и съща тренировка.

Ако се има предвид аеробната издръжливост, това е способността на организма дълго време да функционира в аеробен режим без умора.

При такъв режим тъканите активно поглъщат кислород, който веднага се използва за енергия.

Развитието на аеробната издръжливост силно зависи от възможностите на дихателната система.