Топ 5 полезни зеленчука, които са незаслужено забравени
Полезно

Днес имаме възможност да ядем зеленчуци през цялата година, и не само такива, които се отглеждат в региона, в който живеем, но и внесени от другия край на света.

На особена популярност се радват домати, чушки, тиквички и патладжани.

Но има и такива, които са се радвали на голяма популярност сред нашите предци, правили са големи заготовки и са се добавяли в най-различни ястия.

Време е да си спомним за зеленчуците, които днес са незаслужено забравени.

1. Жълта ряпа – зеленчук на особена почит в Швейцария

Всяка година, на втората събота на ноември жители на швейцарския град Рихтерсвил организират празник на жълтата ряпа.

У нас този представител на семейство кръстоцветни също е бил на голяма почит.

Нашите предци са го похапвали задушен, пържен, варен, добавяли са го в салати.

Този зеленчук е източник на въглехидрати, азотни вещества, растителни влакна, скорбяла, пектин, витамин В1, В2, РР, каротин, минерални соли – сяра, калий, фосфор, желязо, калций.

Жълтата ряпа е полезна за диабетици и хора, страдащи от затлъстяване и запек.

Наличието в нея на голямо количество аскорбинова киселина я превръща в незаменим зеленчук в късната есен и зима.

2. Пащърнак – неизменна част от рецептите на сухи зеленчукови смеси

Днес корен от това растение може да се срещне в състава на сухи зеленчукови смеси, широко приложими при консервация.

А някога пюрето от пащърнак е било сервирано към месните и рибните ястия вместо картофеното.

Коренът от пащърнак е доста интересен – бял, голям и сладникав, на вкус и по форма напомнящ на моркови.

Има доста приятен аромат.

Най-популярни са рецептите за салати, на които зеленчукът придава тръпчив вкус.

Растението е богато на въглехидрати, минерални соли, етерични масла, белтъчни вещества, фибри, скорбяла, флавоноиди, витамини.

Пащърнакът стимулира апетита и подобрява храносмилането, укрепва стените на капилярите и оказва противооточно действие.

3. Патисон – тиква като чиния от Америка

Появата на този зеленчук на нашата трапеза се дължи на американците, които започват да го популяризират в Европа още през 17 век.

По-късно по достойнство се оценява и у нас.

Днес почитателите на чиниестата тиква стават все по-малко – градинарите любители обичат да отглеждат други култури.

А от събрата на тиквичката и на тиквата могат да се приготвят множество разнообразния ястия – студени и горещи зеленчукови закуски, а колко вкусни са консервираните патисони.

Самата форма на плодовете ги прави подходящи за пълнене с месо, царевица, сирене, гъби и др.

Патисоните се препоръчват редовно за тези, които се опитват да отслабнат или за предразположени към напълняване.

А също са източник на фибри и на органични киселини, пектини, витамин С и от група В, калий, магнезий, калций, фосфор.

4. Топинамбур – още една незаслужено забравена култура

Още една култура, чието потребление намаля с разпространението на картофа.

На вид коренът на това растение напомня на корен на джинджифил.

Някога са го отглеждали като ценно техническо и продоволствено растение.

В Холандия и Белгия от него са приготвяли специален деликатес, който се е варял във вино с масло.

5. Черна ряпа – широко използвана в народната медицина

Един от най-древните зеленчуци, култивирани на планетата.

Рецепти с добавяне на черна ряпа има в кухните на най-различни държави.

Както плодовете, така и пресните листа, активно се използват при приготвяне на салати.

Помогни на приятел да бъде здрав!

4.58 121

Malchugani.com banner

Редактор