Изследване – екшън-игрите водят до намаляване на сивото вещество в хипокампа.

Прекаляването с компютърните игри може да доведе до атрофия на хипокампа, предупреждават учени.

Истината е обаче, че такива последствия са установени само при игрите от жанра екшън

А останалите, напротив, помагат за увеличаване на обема на сивото вещество в мозъка.

Компютърните игри могат да предизвикат неблагоприятни изменения в мозъка, съобщават френски учени.

Провеждайки серия от експерименти, те установили как игрите от различни жанрове променят мозъка.

През последните 10 години са изказвани множество предположения за положителната страна на видеоигрите – от повишено внимание до подобряване на паметта и моториката.

Но наред с това игрите могат да доведат и до неблагоприятни последствия.

В миналото същата група учени открива, че в екшън-игрите 80% от играчите се ориентират във виртуалното пространство, благодарение на реактивно обучение.

Те запомнят количеството и последователността на обръщанията, необходими за постигането на целта.

Другите играчи, които се придържат към стратегията на пространството обучение, се ориентирали по фоновите обекти.

Първата стратегия се оказва, свързана с намаляване на количеството сиво вещество в хипокампа.

За сравнение: при игра на платформи, се използват само от 43% от играчите

Изследователите също обърнали внимание на амигдалата, област на мозъка, която получава сигнали от хипокампа.

В амигдалата се намира ядро, което играе важна роля във формирането на навици и процедурна памет, която отговаря за умението за ходене, плуване или колоездене.

Авторите на научния труд отбелязват, че ако твърде много се уповаваме на процедурната памет, това води до недостатъчно използване на хипокампа и в крайна сметка до неговата атрофия.

Именно това се случва и при реактивно обучение.

Намаляването на количеството сиво вещество в хипокампа е свързано с риск от развитие на болестта на Алцхаймер, депресия и посттравматично стресово разстройство

Участници в новия експеримент били 51 мъже и 46 жени, които трябвало да играят на видеоигри от различни жанрове.

Първоначално изследователите какъв тип обучение предпочитат участниците – реактивен или пространствен.

За тази цел на играчите било предложено да преминат през виртуален лабиринт.

Това бил 8-лъчев лабиринт с ориентири 2 дървета, камъни и скали.

След определяне типа на обучение участниците трябвало да играят на екшън игри и на ЗД-платформи. Общо всеки доброволец играл 90 часа.

Скенерът на мозъка показал, че при играчите, които играли на екшън игри, количеството сиво вещество намаляло.

При тези, които играли на платформи, напротив – било наблюдавано увеличение.

В екшън-игрите, поясняват авторите на научния труд, често се използва система за навигация, която насочва играчите в нужната локация.

Това изключва активното използване на пространственото обучение.

Ако по време на игра не се използват подобни системи за навигация, тогава негативният ефект може да се избегне, предполагат изследователи.

3Д-платформите са по-безопасни за играчите и дори са от полза, заключават авторите.

Изхождайки от резултатите на изследването, те смятат, че създателите на определени компютърни игри следва да предупреждават за възможната вреда за здравето.

Въпреки това изследователите не призовават да се отказваме от игрите, а напротив, предлагат адаптация под нуждите на изследователите.

Например, при Алцхаймер, шизофрения и депресия и посттравматично стресово разстройство игрите в жанр екшън не са за предпочитане, тъй като и без това обемът на сивото вещество е по-малък.

Но при болестта на Паркинсон, усложнено със слабоумие, се наблюдава дисфункция на базалните ганглии и в този случай екшън-игрите могат да бъдат полезни.