Кога плодовете и зеленчуците са опасни за здравето
Полезно

Колкото повече плодове и зеленчуци ядем, толкова по-добре за здравето – тази препоръка до неотдавна се съдържаше в повечето публикации, посветени на здравословното хранене.

Но диетолози и гастроентеролози въз основа на последните изследвания опровергават това твърдение.

И казват, че в определени случаи плодовете и зеленчуците могат да навредят на организма.

Кога и защо това се случва, и как да избегнем опасностите?

Защо организмът ни има нужда от плодове и зеленчуци?

Ползата за организма от плодовете и зеленчуците е неоспорима и известна на всички.

Пресни, замразени или консервирани, те осигуряват много полезни вещества, необходими за съхранение на здравето и за поддържане на добра физическа форма.

Плодовете и зеленчуците съдържат в голямо количество:

• Фибри, които спомага за правилното функциониране на червата;

• Вода, която възпрепятства дехидратацията на организма и прави тези храни нискокалорични, което позволява да не се трупат излишни килограми;

• Витамини, минерали и други полезни вещества, необходими за нормалното функциониране на всички органи и системи, които предпазват организма от преждевременно стареене;

Благодарение на тези качества плодовете и зеленчуците играят важна роля в процеса на защита на организма от различни заболявания, като предотвратяват условията за тяхното развитие.

Но полза тези храни имат само когато се употребяват правилно, което изисква знания колко, кога и в какъв вид да се ядат. В противен случай могат сериозно да навредят на здравето.

Суровите плодове и заболявания на органите на храносмилането

Често слушаме, че плодовете и зеленчуците трябва да се ядат в суров вид, тъй като при такива условия в тях се запазва максимално количество витамини и полезни вещества.

Всъщност това невинаги е така.

Някои зеленчуци стават по-полезни при определена обработка.

Например, в киселото зеле се съдържат повече витамини, отколкото в суровото.

А при варене в морковите значително се увеличава количеството антиоксиданти.

В задушените и варени домати се повишава съдържанието на ликопен, антиоксидант, който понижава риска от сърдечно-съдови и онкологични заболявания.

След термична обработка на плодовете наистина много витамини се разрушават, но се освобождават други, които не са толкова достъпни в суров вид.

Много полезни вещества по-лесно се усвояват в процеса на храносмилане и затова организмът ги получава в голямо количество.

Така се случва с цвекло, спанак, броколи, чесън, лук.

Суровите плодове и зеленчуци невинаги са полезни за организма

В големи дози те могат да раздразнят лигавицата на стомаха и да нарушат храносмилането, поради наличие на значително количество фибри, които са трудни за храносмилане.

Прекаляването със суровоядството може да бъде вредно и за здрав човек, но особено опасно е за тези с чувствителен стомах или пък страдат от хронични заболявания на стомашно-чревния тракт.

Яденето на сурови плодове и зеленчуци в такива случаи трябва да бъде ограничено, а по време на обостряне – изключено.

Какви плодове и зеленчуци и в какво количество и вид да ядат тази категория хора, се определя от лекар-гастроентеролог или диетолог.

Препоръките за здрав човек относно оптималните количества плодове и зеленчуци днес се преразглеждат от специалисти. До неотдавна се смяташе, че количество от 400 грама е оптимално.

Но голямото количество фибри може да навреди на храносмилането, да затрудни усвояването на витамини и минерали, и да предизвиква заболявания на стомашно-чревния тракт.

Помогни на приятел да бъде здрав!

4.45 141

Malchugani.com banner

Редактор